fredag 9 februari 2018

Sånt jag stickat i januari

 Jag är inne i en period av städdille, jag vill röja upp överallt. Rensa, slänga, putsa och lägga saker i ordning. Denna städdille har också drabbat mitt numera ganska utarmade garnskåp, jag vill sticka upp alla snuttar och gamla surdegar och börja om på ny kula. Nya garner, nya färger, nya material. Men först vill jag sticka upp det gamla. I januari stickade jag som en liten iller och jag använde bara restgarner/ gamla härvor från stashen. Det är garnmängden som fått betämma vad jag ska sticka och då har det blivit små gulliga varma plagg i storlekar från 3 månader till 1 år.
Tyvärr blir det inte så inspirerande bilder så här års och när jag dessutom inte har någon modell att visa upp dem på så blir det lite platt men det är som det är.

 Mönster; Den här lilla västen är supersöt, mönstret heter Lillies top och kommer från häftet "Babystickning på stickor 3". Mönstren i det häftet är jättefina men lite gammaldags skrivna och stickade så jag har ändrat lite för att stickningen skulle flyta på bättre för mig men på det hela taget har jag följt mönstret. Storleken är ca 6-9 månader.

Garn; Big Boy från Easyknits i en jättevacker viollila färg, rester efter en kofta jag stickade för två år sen. Garnet är väldigt luftigt och mysigt och härligt att sticka med och innehåller ull, alpacka och nylon. Min kofta har noppat en del men jag tror inte att det ska vara någon fara med ett babyplagg.

Stickor; 3 mm och 2,5 mm

 Mönster; Eget påhitt, uppifrån och ner med vid lite båtig halsringning och raglanökningar. Lätt utställd kropp och längre bak, format med förkortade varv. Storlek ca 1 år, en mjuk och gosig lite tjockare tröja, kanske en klassisk olle i både modell och tjocklek.

Garn; Mitt egna handspunna. Fibrera är Shetlandsull från Moods of Colors, jag kommer inte ihåg vad färgställningen heter men kan ha hetat nåt med ökenros. Jättevackra mjuka färger i brunt, grått och rosa. Jag spann det här som en lång singel och sen tvinnade jag det tvåtrådigt, ganska impad av mig själv att jag kunde behålla randningen. Eftersom att jag alltid bara spinner 100 g (dumt, jag vet) så räckte inte garnet till resåren så jag fyllde på med naturbeige lantrasull från Hälsinglands lammkvalitet.

Stickor; 3,5 mm och 3 mm
 Mönster; Eget påhitt, av någon anledning så började jag med benen men det gick ju bra det med. Resår i sidorna upptill och formade med förkortade varv bak för att höja bakstycket. Jag gillar verkligen den här typen av bebisbyxa, roligt att sticka och praktiskt och fint på bebisar. Storlek ca 3 månader.

Garn; Massor med restgarner från långt ner i restgarnslådan. Alla grå, i mjuk ull och ca sportvikt.

Stickor; 3,5 mm och 3 mm.


 Mönster; Inspirerad av en kofta i Babystickning på stickor 3 men helt omgjort och stickat efter egna mått, stickfasthet och konstruktion. Stickad i delar för att jag ville öva mig på montering och se hur det kan se ut när slätstickning möter ett hålmönster inför ett eventuellt större projekt.
Det här var ett jätteroligt projekt och jag älskar det här gammaldags utseendet på barnkläder. Pricken över i blev riktigt gamla glasknappar från Tant Koftas vintagelager. Storleken är ca 6-9 månader.

Garn; Jag älskar det här håriga svenska lantrasgarnet från Hälsinglands lammkvalitet som inte tillverkas längre. Det är varmt, luftigt, lagom hårigt och faktiskt riktigt mjukt efter tvätt. (Även fast jag ringade ur koftan i halsen lite extra så att den inte ska klia.)

Stickor; 3,25 mm och 3 mm.










4 kommentarer:

Ann-Catrin J sa...

Verkligen jättefina saker du har stickat! Den grå fåriga koftan med Tant Koftas knappar är fantastisk!

Heidi sa...

Så flitig du har varit! Babykläder är ju alltid gulliga, men du lyckas som alltid med det där lilla extra. Det är många fina detaljer som förhöjer både utseende och passform:)

Helga sa...

Åh vad fina allihopa!

Unknown sa...

Åh! som mamma till bebis och med ytterligare en bebis på väg blir jag helt tokig av alla dessa små fina plagg :) gah vill ha mer tid så att jag också kan beta av de där halva garnnystanen som blivit liggandes. Du är så flitig och kreativ! Tack för inspirationen :)