måndag 1 januari 2018

Marius dress

 Mönster; Marius dress från Sandnes häftet Norske ikoner barn. Minsta storlekn ca 3 månader. Jag har stickat en sån här tidigare så jag viste redan att nåt är knasigt med mönstret. I alla fall på den minsta storleken. I original är den jättepösig och ärmarna är alldeles för korta, och då menar jag Tyranosaurus rex korta.
Jag har tagit bort lite vidd i kroppen och stickat fler förkortade varv i ryggen men den största ändringen jag gjort är att lägga till 7 cm på ärmarna. Oket stickade jag efter mönstret men jag la till ett förkortat varv i nacken innan resåren.

Det här är ju nåt av det finaste jag stickat om jag ska vara helt ärlig. Längtar efter att lilla plutten ska växa i den här, det kommer bli så sjukt gulligt!

Garn; Det grå är Moods of Colors Rustik i färgen Skifer moods.
Det vita är Moods of Colors Humble regards from Devon i ofärgat vitt.
Den fantastiska brända gulbruna är Madelinetosh Tosh merino light i min finaste färg någonsin Glazed Pecan.

Stickor; 2,25 till resår och 2,5 mm till allt annat.









1 kommentar:

Heidi sa...

Samma grundliga kvalitet som med allt annat du gör. Älskar kantbandet du har sytt dit!