torsdag 6 april 2017

En tröja med stjärnor och så ett par vantar

 Jag fick ett restgarnspaket av fina vännen Johanna för några veckor sen, alla som känner mig vet ju att jag älskar restgarner och det paketet var en sann guldgruva. På en gång samlade jag ihop några olika grå och gula tjocka garner och stickade en blockrandig tjocktröja till Johannas son och den skickade jag iväg så hastigt att det aldrig blev några foton vare sig på bloggen eller på Ravelry men de som följer mig på instagram har sett den.
Den tröjan gjorde mig inspirerad till att sticka ännu mer i grått och gult och ur den inspirationen föddes den här tröjan också stickad helt i Johannas restgarner och snart på väg i retur till hennes gulliga unge.

Mönster; Jag har utgått från den största storleken på mitt mönster Glittertind för att få en tröja i storlek ca 2-3 år med en ganska smal och lång passform.
Tröjan stickas nerifrån och upp, ärmarna stickas för sig och sen sätts allt ihop och det stickas ett runt ok. Bak har jag klämt in en hel del förkortade varv (se bilden nedan) för bättre passform.
Stjärnmönstret har jag ritat själv och det finns inget färdigt mönster till den här tröjan men jag har antecknat lite så kanske någon gång.
Det här är min roligaste typ av stickning just nu, ett lagom litet projekt med massor av flerfärgsstickning med traditionella mönsterformer. Som mums för en annars ganska oinspirerad gök.

Garn; Det grå är Easyknits Big Boy, det vita är Cascade 220 sport och det gula är Marks & Kattens Eco baby ull. Ganska varma lite luddiga garner, perfekta tillsammans och så fina i flerfärgsstickning.
Halsringningen stickade jag i dubbelt garn för att den skulle få lite mer stadga.

Stickor; Resåren stickade jag på 2,5 mm och resten med 3,25 mm, min favoritstickstorlek.





 I paketet som ska skickas norröver ska också de här vantarna ligga. Mitt nya mönster Botänget, stickade i Tant Koftas så otroligt fina nya norska ullgarn Färgspel. Jag tycker så mycket om det här garnet och jag kan verkligen varmt rekommendera det. jag stickade i ofärgat vit, Humleblomster och Kråke. Vill du sticka Botänget i det här garnet så rekommenderar jag att du stickar den större storleken för att få den mindre eftersom det här garnet är tunnare än garnet som mönstret är skrivet för.



4 kommentarer:

Helga sa...

Åh vad fint!

Heidi sa...

Fint!!

Kristin sa...

Du är så otroligt skicklig med färg och form ☺

Blogger sa...

Do you need free Facebook Likes?
Did you know you can get them AUTOMATICALLY & TOTALLY FOR FREE by getting an account on Like 4 Like?