söndag 8 januari 2017

Tant Ulltuss sockor

 I Augusti recenserade jag boken #tantulltussockor (det inlägget finns att läsa här) och under hösten stickade jag två par ur boken. Av någon anledning tog det en väldigt tid innan jag blockade dem och sen ännu längre tid innan jag fick till några som helst bilder, därför hamnar de här sockorna på den här sidan nyår och får bli 2017:s första färdiga projekt.

Jag valde att sticka två utav mina absoluta favoritmönster ur boken, Äppel päppel och Pirum parum. Jag tycker så mycket om det grafiska, stiliserade, lite Stig Lindbergska i de här mönstren.

Men om ärligheten ska fram så är det också två utav ganska få mönster ur boken som jag kan sticka till mig själv, de allra flesta är för smala i benet för mig. Min lösa stickfasthet gör dessutom att jag inte kan gå upp i stickstorlek utan jag måste sticka sockor i tunt sockgarn på stickor 2,25 mm för att få en bra stickfasthet.
Pirum parum blev dessutom i minsta laget för mig så de blir kanske en present till någon även fast jag är så himla kär i dem, tycker att färgerna blev så fina tillsammans.
Den här hälen är inte heller den bästa för mina fötter, den blir lite för kort på nåt vis. Jag gillar inte när slitytan bakpå en häl (om du har dem i skor alltså) hamnar uppe på benets mönster, jag vill att hälen ska täcka den ytan. (Ja jag vet att jag är superpetig när det kommer till sockor och passform.)
Om jag stickar om de här mönstren kommer jag att välja en istickshäl istället.

Garn; Till de här sockorna gick jag i stort sett all in på indiefärgare, i Pirum parum är det Manduzana sock i svart (sirius) och så vackert roströd (weasly) och vitt är Moods of Colors softsock.
I Äppel päppel  är det rosamelerat Trekking från Tant Kofta, gult från Sweet Georgia yarns, grönt (min bästa gröna!) Manduzana sock i färgen Salazar, vitt Moods of colors softsock och så lite grå Regia tweed.
Jag är himla nöjd med färgerna på båda sockorna.











5 kommentarer:

Anonym sa...

Jättefina sockor båda paren! Blir riktigt sugen på att skaffa Tant Ulltuss stickbok och sticka mig ett par själv.

fale artut sa...

Jättefina färger, och dem kan du ju leka med fler gånger! Kram!

Monstermønster sa...

Disse sokkene er de fineste fra boka, enig! Det er noe med det stiliserte motivet, lett å se hva det er. Flott fargevalg, særlig likte jeg pæresokkene.

Anonym sa...

så otroligt fina strumpor!

Manduzana stickar sa...

Dom är så så fina!