fredag 13 januari 2017

Mysteriemössan 2.0

Mönster; Ingen har väl missat att Nödic Knitting upprepade sin succé från i fjol och körde en mysteriestickning även den här julen. Liksom i fjol var det en mössa och det är Johanne Ländin som är mönsterskaparen även denna gång. Mönster finns att köpa här på Ravelry
Nytt för i år var att det fanns massor med mönsterdelar att välja mellan och ingen mössa blir den andra lik. Superrolig stickning med andra ord.

Jag valde att inspireras av mina restgarner och det blev en mössa i dimmiga gröna, röda och lila toner som för tankarna till brittiska hedar och rödhåriga kvinnor iförda oljerockar och höga gummistövlar som rastar labradorer.

Eftersom den förra mysteriemössa är ganska blommig så valde jag den här gången mer geometriska motiv och det blev fint tycker jag.
Nu är det så att den här mössan ska jag inte ha själv utan den ska bli en present till nån som jag tycker mycket om men jag tror att färgerna och motivet kommer passa henne också.

De enda egna påhitten jag gjorde med det här mönstret var att jag la upp med två färger (tycker det blir fint till tvåfärgad resår) och jag la in ett förkortat varv efter resåren så att mössan får lite häng i nacken.
Stickor; jag hade 2,25 mm till resåren och 2,5 mm till resten av mössan.
Garn; Bara massor av olika restgarner med ca 400 m/100 g.








3 kommentarer:

Heidi sa...

Superfin!!

Förkortade varv på en mössa - den tanken har aldrig slagit mig, så tack för tipset:)

Elisabeth sa...

Den är jättefin!

Manduzana stickar sa...

Den har använts flitigt. Jag älskar den!