onsdag 13 juli 2016

Galdhöpiggen

Nu kan jag inte hålla mig längre, jag bara måste dela mitt senaste mönster med er!
Galdhöpiggen finns nu till salu på Ravelry, klicka bara på länken så kommer du dit. Det här är mitt första tröjmönster i vuxenstorlekar och jag hoppas att ni kommer att tycka lika mycket om den som jag gör.

 Galdhöpiggen är min hyllning till den norska mönsterskatten, en vuxenversion av min barntröja Glittertind. Galdhöpiggen är en klassisk oktröja med ledig passform, mönsterstickning vid ärmsluten och ett mönsterstickat ok. En tröja som passar till allt och alla, alltid helt enkel, stickad i vädertålig, mjuk och fluffig isländsk ull. En tröja att älska länge.

Galdhöpiggen stickas som en klassisk ok-tröja, kroppen och ärmarna stickas för sig och sätts sen ihop och tröjan avslutas med ett rundstickat ok.
För en bättre och modern passform har Galdhöpiggen förkortade varv i ryggen.
Mönstret är helt unisex och finns i storlekarna xs-xxl.

För att sticka Galdhöpiggen behöver du;
Garn; Istex Léttlopi (ca 100m/50 g) i tre färger, A 0058 (mörkgrå), B 1409 (granatröd) och C 0054 (askgrå).
Garnåtgång; 1000m (1100m) 1100m (1200m) 1200m (1200m)


Stickor; 4, 4,5 och 5 mm strumpstickor och långa rundstickor eller de stickor du behöver för att få rätt stickfasthet.
Stickfasthet; ca 18 m/24 varv/10 cm före tvätt, ca 16 m/22 varv/10 cm efter tvätt i enfärgad slätstickning på stickor 4,5 mm. Observera att stickfastheten är mycket viktig för att tröjan ska få rätt mått.


 En ok-tröja är ett fantastiskt fint nybörjarprojekt (enligt mig) men det kan vara skönt att ha någon att hålla i handen under arbetets gång. Därför kommer jag att dra igång en Knit-A-Long här på bloggen och på instagram där vi går igenom några av teknikmomenten i mönstret.
KAL:en kommer att starta 1 Augusti så ni har gott om tid på er att köpa mönster och garn men mer om det nästa vecka.









2 kommentarer:

Katrina sa...

Jättefin tröja och kul med en vuxen variant på barntröjan! Den lilla var riktigt kul att sticka.

Katrina sa...

Jättefin tröja och kul med en vuxen variant på barntröjan! Den lilla var riktigt kul att sticka.