lördag 5 mars 2016

Två par raggsockor


 Mönster; Mannen ville ha ett par tjockare sockor, alltså ett par mer klassiska raggsockor och det ville jag med. De blev ganska lika men ändå olika.
Pers blev blockrandiga i 2x2 resår hela vägen, mina fick ett litet norskinspirerat mönster på benet och resår på foten. Det är så mysigt att dra på sig ett par riktiga raggsockor som motsats till mina tunna strumpor som jag alltid stickar i vanliga fall.

Garn; Anledningen till att jag inte stickar så många tjockare sockor är att jag inte hittat så bra raggsocksgarner. Jag vill att de ska innehålla lite nylon så att de inte slits ut på en gång men jag vill samtidigt inte att det ska kännas som ett plastgarn.
De här sockorna är stickade i Navia Sock som jag hittade hos Magasin duett  och jag är jättenöjd med garnet. Det har en riktig rustik ullkänsla och jag gillar att de grå färgerna känns riktigt "fåriga". Till mina sockor kompletterade jag med lite rött Navia trio och naturvitt Kampes 3-trådiga.

Stickor; 3,5 mm blev perfekt för mig och min stickfasthet.




3 kommentarer:

Heidi sa...

Så gulligt det blev med den norskinspirerade mudden:)

Helga sa...

Och jag är tvärtom och stickar bara tjocka sockar för jag är för otålig :P Förrutom till små barnfötter hehe. Fina var de iaf! Trodde först de första bilderna var i svartvitt, häftigt.

Åsa sa...

Så fina! Och du är så underbart duktig!