torsdag 17 mars 2016

Brick + Lila

 Mönster; Jag har av någon konstig anledning trott att jag inte tycker om tröjor så därför har jag nästan bara stickat koftor. Men det är ju faktiskt väldigt fint med tröjor och också skönt med en hel framsida som inte glipar och släpper in kyla. Det gäller bara att anpassa tröjan efter hur den ska användas och det går så klart att lägga in lika många finesser i en tröja som i en kofta för att få till en bra passform.
Till den här tröjan har jag utgått från gratismönstret Brick som finns på Ravelry.
Den stickas uppifrån och ner med raglanärmar och den har en jättefin lite vidare, formad urringning.
Jag provade oket många gånger och anpassade det efter min kropp, först följde jag mönstret och ökade på vart annat varv men efter ungefär halva oket så började jag öka på vart tredje varv istället. Jag la upp färre maskor under ärmarna och sen formade jag kroppen helt efter eget huvud.
Jag har länge varit kär i tröjan Lila men jag har inte riktigt hittat något garn som jag får till rätt stickfasthet i så istället så formade jag min Brick som en Lila nertill. Med hjälp av ganska många förkortade varv har tröjan fått en rundad nederkant och den är något kortare fram än bak vilket passar perfekt till lite puffiga klänningar.
Ärmarna stickade jag ganska smala och handledskorta och så avslutade jag alla kanter med en ganska smal resår.
Det här var en superrolig stickning som formligen flög fram på stickorna och tröjan är jätteskön och helt perfekt som en lagom tunn tröja att dra på utanpå en klänning.

Garn; Jag hade fem nystan hemma av Magasin duetts Supersoft i den otroligt vackra färgen Aubergine som från början skulle bli en sjal men sjalen var ingenting för mig och nu blev de istället en tröja. Men eftersom jag stickar med dubbelt garn så räckte inte fem nystan så jag köpte fyra till men i slutändan gick det åt 7 nystan. Naturligtvis var de nyare nystanen från ett annat färgbad så jag valde att sticka ärmarna i de nya nystanen och det syns en ganska tydlig rand där det nya garnet börjar men det gör mig faktiskt ingenting. Det hade stört mig mycket mer om jag blandad hej vilt i tröjan. Allra bäst hade det ju så klart varit om jag tagit en tråd av det gamla och en av det nya men sånt tålamod hade inte jag utan jag ville ju börja sticka GENAST när inspirationen drabbade mig.

Jag måste bara säga att jag formligen älskar hur dubbel Supersoft blir när den är tvättad och blockad, tröjan blev så smidig och lätt men ändå lagom tjock. Jag ska banne mig sticka en till tröja i dubbel Supersoft inom en snar framtid.

Stickor; jag använde stickor 3,75 mm för att få en stickfasthet med 18maskor/10 cm.
  





6 kommentarer:

Unknown sa...

Suveränt snygg tröja! 😍 Inser att jag måste sticka galet hårt för jag får ut 21,5 maskor på 10cm slätstickning runt med 4,5mm stickor 😂😱 Tänk att det kan vara så olika.

Dödergök sa...

Tack så mycket! Det är nog så att jag stickar galet löst faktiskt, men det är häftigt att vi är så olika fast vi gör samma maskor!

Heidi sa...

Så fin den blev, passformen är så himla perfekt - och färgen är verkligen jättesnygg!!

en toppentröja helt enkelt:)

Anonym sa...

Snyggt!!!!

Iréne i Östersund

Hanna sa...

Så du! Och den lila nyansen är finfin!

Manduzana stickar sa...

Den blev så sjuuukt fin!