lördag 6 februari 2016

En liten svart kofta

 Mönster; Jag fick en idé om att jag ville sticka en svart liten klänningskofta men ett spetsmönster upptill på framstycket och ibland är det inte långt emellan idé och handling. Jag surfade runt lite på ravelry och fastnade för Margaery som jag hade bland mina favoriter. Men när jag väl stickat provlapp och läst igenom mönstret så blev det inte så att jag följde mönstret utan jag tittade på bilderna och sen använde jag mig av spetsmönstret som till slut hamnade högst upp på bakstycket.

Jag stickade min kofta så här;
Jag stickade nerifrån och upp, först allt i ett stycke, jag har ökat i sidorna innanför kantmaska. När jag kom upp till ärmhålen delade jag av för framstycken och bakstycke och stickade de var för sig, jag har gjort alla minskningar innanför en kantmaska både för ärmhålen och urringningen. Axlarna satte jag ihop med 3 needle bind-off. Jag plockade upp maskor för ärmarna och sen formade jag ärmkullen med förkortade varv. Jag avslutade alla kanter med 1x1 resår som slutar i en liten rullkant.

Jag är toknöjd med den här koftan, passformen är perfekt och jag tycker att det är så himla snyggt med såna här ärmar, den formade ärmkullen ger ett skräddat utseende och de sitter precis som de ska.
Jag gillar verkligen tanken på att jag kan svänga ihop ett sånt här plagg på en vecka och sen ha en kofta som passar till det mesta. Det är sympatiskt på nåt vis med ett sånt här kravlöst projekt som inte tagit veckor av planering och som jag inte investerat varken så mycket tid eller känslor i.

Garn; En av anledningarna till att det här var ett sånt kravlöst projekt var att jag hade garnet hemma redan och att det verkligen inte är något lyxigt fingarn utan helt tvärt emot. Jag vann en stor påse Drops loves you nr 1 i ett garnlotteri i Fattigskogen för några år sen och det har verkligen bara legat längst ner i mitt garnskåp och inte gjort något väsen av sig. Garnet är en blandning av bomull och polyester och ganska osympatiskt att sticka med eftersom det består av många tunna trådar och det delar sig väldigt lätt men maskorna blir ändå överraskande fina. Jag har väl inga superförhoppningar om att den här koftan ska hålla sig fin i alla evighet men ett roligt och fint projekt är det ändå.
Jag tror att det gick åt mellan 13 och 15 nystan.

Stickor; 3,25 mm till kroppen, 3,5 mm till ärmarna och 3mm till resårkanterna.



4 kommentarer:

Katrina sa...

Oj jättefin tröja! Älskar tröjor med vacker rygg. Har också nåt gammalt svart halvtrist garn som ändå skulle göra sig fin i nån form av tröja. Men det är betydligt tråkigare att sticka i svart garn så det får nog ligga kvar för nu. Men din tröjarna var sååå fin och axlarna ser helproffsiga ut!

Heidi sa...

Så himla snygg!!

Strikketine sa...

Jeg er veldig imponert over at du kan "svinga ihop" en sånn kofte så lett! Kjempefin! ����☺️

Manduzana stickar sa...


Den blev så sjukt fin!