onsdag 3 februari 2016

Daldrälls-sockor

 Mönster; Jag inspireras ofta av vävning i min stickning och många av mina mönster har lånat sitt formspråk från olika vävtekniker. Den här gången är det daldrällen som har inspirerat mig men de här sockorna är långt ifrån ett färdigt mönster. Mer ett litet embryo till ett mönster som kanske kan bli nåt när det har fått mogna till sig lite. Jag ville testa att sticka en flerfärgsstickad socka från tån upp och se om det går att göra en annan häl än istickshäl på ett vettigt vis. Det slutade med att jag gjorde en Fleegle's heel med två färger och det blev jättebra så det ska jag absolut göra igen. Sen la jag också in en tvåfärgad resår efter flerfärgsmönstret för att se hur det skulle funka som eventuellt avslut på ett ben. Sockorna sitter jättebra på Pers smala fötter och han tar tacksamt emot alla sockor han får och därför är det också perfekt att sticka såna här "skisser" i restgarn till honom.

Garn; Massor av fina rester, Lorna's laces Shepherd sock i min finaste färg "Bittersweet", Manduzana sock i färgen "Mist", Moods of colors twosoft i färgen "cardi grey moods" och Austermann step i rosa.

Stickor; 2,25 mm så klart!




5 kommentarer:

Heidi sa...

Vilka härliga färger du har använt till dom. Slutresultatet är riktigt snyggt!

Dödergök sa...

Tack så väldigt mycket!

Löpmaskan sa...

Grymt fina - och det är så inspirerande, kul och lärorikt att läsa om dina tankar kring designen. Jag visste inte ens vad daldräll var...

Linnéa sa...

Vilket inspirerande mönster, blev väldigt sugen på att sticka något liknande :)

Manduzana stickar sa...

Dom blev så fina! Det ska bli spännande och se hur ett eventuellt mönster blir när det fått mogna till sig lite.