lördag 24 oktober 2015

Skansen

 Mönster; Skansen från Sandnes häfte "Norske ikoner barn". Hel det här häftet är helt ljuvligt och jag vill sticka allt och en sån tur att jag har en systerson som gillar allt jag stickar till honom.
Den här tröjan heter Skansen och den är så himla fin. Jag stickade storlek 4 år men storlek 6 år på ärmarna. Jag har gjort en del ändringar, jag la till några förkortade varv i ryggen min vana trogen, sen ändrade jag lite på flerfärgsmönstret och stickade bara de enklare "repen" på ärmarna. Den här tröjan stickas först nerifrån och upp som en tub hela vägen och sen klipper man upp ärmhålen, jag valde att plocka upp för ärmarna och sticka dem neråt istället för att sticka dem lösa och sy på dem. Jag älskar såna här norska rejäla mönster med fina detaljer, tex så plockar man upp och stickar en infodring som sen döljer den uppklippta sömmen . Sånt älskar jag, omsorg om detaljer och det där lilla extra som nästan inte syns men som ändå gör hela skillnaden.

Garn; Navia trio från Magasin duett i grått, svart och mörkrött, 3 grå, 2 röda och 1 svart gick åt. Garnet var en ny bekantskap för mig och en riktigt fin bekantskap, rustikt och fylligt som ett riktigt ullgarn ska vara och maskorna blev superfina i flerfärgsstickningen. Fort som tusan gick det också eftersom garnet är så pass tjockt.

Stickor; 3,75 mm till resåren och 4 mm till själva tröjan.



3 kommentarer:

Tyg och otyg sa...

Verkligen en fin tröja!

ylva sa...

Härlig tröja på en härlig kille !

Anonym sa...

Flott genser til flott gutt. Kan du si hvor du strikker de forkortede omgangene i ryggen? Er det oppe i nakkeregionen? Har du noe nærbilde av det? Med vennlig hilsen nyskjerrig mormor som strikker til 4-åring:-)