lördag 12 september 2015

Nysytt

 Nu när jag ändå har mammas symaskin hemma måste jag ju passa på att sy. Den här boken fyndade jag på biblioteket för några år sen när de sålde ut utrensade böcker. Den är från 1985 och många av plaggen är galna, ja mer än galna faktiskt, men jag har varit väldigt sugen på att testa basmodellerna. Mitt omdöme, utan att jag sett något barn i kläderna jag sytt än, är att jag är positivt överraskad. Jättetydliga mönster och en tjockt teknikkapitel som gör att du kan variera basmönstren i det oändliga i stort sett. Jag tror minsann att jag gjorde ett fynd den där gången när jag köpte den för en tia.

 Jag sydde upp ett par långkalsonger, en raglantröja och en tröja med isatt ärm, allt i storlek 80. Jag skippade sömsmånen på brallorna och på tröjan med isatt ärm eftersom modellerna i boken ser väldigt 80-talspösiga ut. I boken så rekommenderas det att raglantröjan ska sys upp i två storlekar större än den storlek som barnet har men det tror jag inte alls på men jag la istället till sömsmån på den. Ska bli spännande att se och höra hur plaggen passar och hur de är i storlek jämfört med moderna småbarnsplagg.
 Jag använde resttyger som jag hade hemma och dessutom slaktade jag två Gudrun Sjödén-plagg som fått trista hål. Den randiga tröjan fick ett sprund och det var väldigt lätt att sy efter instruktionerna i boken, nästa gång jag gör det ska jag bara sy det med tunnare tyg istället för kraftig muddväv för det blev lite klumpigt men ändå fullt dugligt.
 Det är så otroligt roligt att sy och det lugnar min själ som är orolig för tillfället, att sy är faktiskt bättre terapi än att sticka eftersom jag är mer ovan med att sy och det kräver mer koncentration. Dessutom är det skönt att se snabba resultat ibland, de här tre plaggen sydde jag på ca 4 timmar igår och då räknar jag in mönsterritning och blädder i boken. Skön kontrast mot Korsnäströjan jag håller på och stickar på.

2 kommentarer:

Garnhumlan sa...

Kul! Den boken använde jag flitigt när jag sydde till mina barn. Fint att kunna använda vuxenplagg av god kvalité.

PippisRainbow sa...

Men åh så fina!!!
Måste nog rota rätt på mitt exemplar också och sätta mig nån kväll...återanvända GS var ju också en superidé!!!