lördag 20 december 2014

Så här syr jag i ett knappband

Här kommer fortsättningen på min lilla turtorial om hur jag gör när jag stickar runt och sen klipper upp. Nu visar jag hur jag gör när jag syr fast ett vävt band på insidan för att dölja den sicksackade kanten. 

 Välj ett band som täcker sicksack-kanten, försök att ta reda på om bandet är tvättäkta så att det inte kommer att blöda vid tvätt. Om du är osäker så tvätta en bit av bandet ihop med en bit vit lakansväv i det gradantal som du kommer att tvätta koftan i. Det här fina bandet har jag köpt från Magasin duett.
Först börjar jag med att mäta ut hur långt bandet ska vara. det är viktigt att koftan är blockad och klar så att den inte kommer att växa mer. Lägg alltid koftan på ett plant underlag när du mäter och nålar.
 Klipp ut båda banden på en gång det är viktigt att de är lika långa annars kan du få en sida av koftan som blir mycket längre än den andra eftersom det stickade tänjer sig och anpassar sig efter bandet.
 Nåla fast bandet kant i kant med första varvet på knäppkanten. Vik in ändarna så att de inte syns från rätsidan.
 Sy med små kaststygn runt kanten på bandet, välj en färg på tråden som smälter in så mycket som möjligt. Var noga med att inte få med för mycket av det skickade i stygnet så att det syns på framsidan.
 Så här ser det ut när det är klart! Snyggt och prydligt. (Koftan kommer ni få se mer av om några veckor.)
 Ett annat sätt att sy fast knappband är att sy fast bandet över hela den stickade knappslån och sen sy fast knapparna genom knappbandet. När jag syr fast ett band på det här viset stickar jag inga knapphål utan jag syr dem efteråt på maskin, det krävs lite träning men det blir absolut snyggast.
Ett tips är att sticka små bebiskoftor för att träna på olika nya tekniker, det här är en Speckle som jag stickade i våras för att dels träna på den här typen av knäppkanter men också för att träna på isydda ärmar.

4 kommentarer:

Heidi sa...

det tänker jag prova:)

ylva sa...

Så snyggt och prydligt det blir , liksom lite mer tanke och omsorg . Gillar när saker ser välarbetade ut

Helga sa...

Borde göra detta på mina uppklippta koftor. Tack för instruktionerna! :)

Anonym sa...

Syr du med bomullstråd? Polyestertråd äter upp ullgarnet
tror jag. Dina erfarenheter? Karin