lördag 13 december 2014

Så här gör jag när jag "steekar",


Den här lilla dockkoftan är stickad nerifrån och upp med ett runt ok. Jag har lagt till 8 extra maskor mitt fram det är mina "steek-maskor", det är där jag ska klippa upp sen.
Det är viktigt att fästa alla trådar innan man syr annars blir det ett väldigt tråkigt skatbo inne i symaskinen.

 Markera ut dina mittmaskor genom att sy stora stygn med restgarn och en trubbig stoppnål på var sida om de 8 mittmaskorna.
 Sicksacka en söm i den andra maskan räknat från markeringen och in mot mitten, var noga i början och slutet så att maskinen verkligen syr så att även de första varven blir fästa med sicksack-sömmen. Sy en likadan söm på den andra sidan som bilden visar. Sy sen en gång till över de gamla sömmarna för att vara extra säker.  
 Så här ser det ut när du sytt båda sömmarna klart.
 Klipp nu upp i mitten av din steek, det kommer att gå jättebra!
 Vi ner kanten där du markerat med din tråd och plocka upp knäppkanten från rätsidan. Snyggast blir det om du plockar upp i tråden som går mellan maskorna (du ser dem om du särar lite försiktigt på raderna av maskor på var sida om markeringen), plocka upp 3, hoppa över en, plocka upp 3 osv.
 Om du stickar 2x2 resår tänk på att maskantalet ska vara delbart med 4 + 2, du vill börja med två räta och sluta med två räta nämligen.
 Så här stökig ser insidan ut och så här prydlig ser rätsidan ut. Därför kan det vara en bra idé att sy fast ett vävt band på insidan av koftan för att dölja den sicksackade kanten, detta gör även sömmen ännu säkrare.
Sticka den andra knäppkanten, det är lättare att placera ut knapphålen om du stickat den undre knäppkanten först och markerar ut på den var du vill ha dina knapphål ( det är de lila trådarna som skymtar fram i bilden). Nu är det dags för koftan att få bada och sen blockas. Efter blockningen ska jag visa hur jag syr fast ett kantband på insidan av koftan.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Tack snälla! Detta var precis vad jag behöver veta. Superpedagogiskt!
Vänliga hälsn. Agneta

Ina sa...

Toppen! Tack för den.

FrökenC sa...

Yay! Vrrkar inte så svårt som jag inbillat mig!

Anna-Maria sa...

Bra instruktion. Ibland gör jag en dubbel knappkant istället för att vika in den över det fula som blir på avigsidan.

Anonym sa...

Tack för jättebra instruktioner.
Nu fattar jag och kanske vågar jag prova själv.

Ha en riktigt God Jul! :)

Lensbabie

Manduzana stickar sa...

Vilken bra beskrivning!

emma sa...

Skulle nyss klippa upp en kofta och kikade in här för säkerhets skull och kollade så jag tänkt rätt..
Tack för en bra beskrivning!

Anonym sa...

Supertack för en väldigt bra beskrivning! <3

Trodde aldrig jag skulle våga, men ska minsann testa att sticka ett dockplagg och prova detta sedan!
wow!

TACK och Kram <3/ Ingrid

Emma sa...

Yay!
Tack för utförlig besrivning, nu kommer nog jag våga mig på att ommodda Peace Gensern ändå :-)