fredag 3 oktober 2014

Den danska koftan

 Mönster; Tidigt i höstas eller sent i somras hur man nu väljer att se det så tittade jag en hel del på danska kriminalserier, något som slog mig (förutom att de röker så förbannat mycket) var att det verkar som att stickat har en något naturligare plats när man skildrar danskt familjeliv både i arbetarklass och överklassmiljöer. Flera av plaggen var tydligt handstickade dessutom och det brukar inte synas så tydligt i svenska tv-produktioner. Samtidigt som jag överdoserade på dansk krim så blev jag också smått besatt av norska bebis/barnkläder, det är någonting med formen och färgen som tilltalar mig. Det enkla men ändå detaljrika tillsammans med det stilrena och funktionella.
Jag ville sticka något liknande till mig själv och så föddes den här koftan.

Koftan är stickad uppifrån och ner, den har rätstickade framstycken men slätstickat bakstycke och ärmar. Som enda utsmyckning så har raglanökningen fått ett mycket enkelt spets/hålmönster annars är koftan sparsmakad. Framstyckena går omlott och knäpps med en enda knapp (en jättevacker vintageknapp från Lisa) och det förstärker a-linjeformen som jag fått till genom ökningar i bakstycket, framstyckena får extra fall av förkortade varv. Avslutningsvis så stickade jag en i-cord runt hela koftan förutom halsringningen.

Jag är sååå nöjd med hur den här koftan blev, den är just så där mysig, bohemisk och lite kulturtantig men ändå stilren och den passar till i stort sett allt.

Garn; Från garnskåpet drog jag fram 5 nystan Rowan felted tweed i färgen avocado (161) och sen köpte jag två nystan till (jag stickade upp ca 6,5 nystan allt som allt) för att sy ihop säcken. Nystanen kommer från tre olika färgbad men jag tycker inte att det syns så väldigt mycket att det stör.
Det här garnet var perfekt för det här projektet, lätt, luftigt och väldigt mysigt.

Stickor; Mestadels stickor 4 mm men jag la upp på 3,75 för lite bättre stadga i halsringningen.

  







11 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken jättefin kofta!

Futu sa...

Alltså jag måste lära mig sticka koftor! Det och sockar...

Anonym sa...

Wow! Grym kofta, den träffade mig mitt i hjärtat, både färgen och modellen. Önskar jag kunde sticka en sån själv...

Marobelda sa...

Så snygg kofta!

Helga sa...

Vad mysig den ser ut!

maria carlander sa...

Koftan är verkligen superfin -och du med! Höst, enkelhet. Det vackra ligger i detaljerna -och du är verkligen mästare på dem.

MinaAlster sa...

Men så otroligt duktig du är!
Du gör mig impad! :)

Heidi sa...

Hur snygg som helst!!

Catarina sa...

En helt fantastisk kofta!!!

Anonym sa...

Både koftan och färgen är härliga. Måste verkligen se till att få tummen ur och sticka mig en kofta. Uppifrån och ner modellen är ännu oprovad - men inte länge till hoppas jag :-)

Manduzana stickar sa...

Så galet snygg koftan blev! Du är så himla bra på att göra det enkla så snyggt!