lördag 23 augusti 2014

Handspunnen hundhårströja

 Mönster; Det här är en helt vanlig uppifrån och ner raglan efter mina egna mått (tänkte jag skulle dela med mig av hur jag gör när jag räknar ut en sån här uppifrån och ner tröja senare i höst). Den har en vid halsringning och knäppning på axeln och några korta varv i ryggen.
Jag tänker att det här kommer att bli en bra lager på lager tröja att ha under jackan när det blir kallt för den är väldigt varm men ändå rätt luftig och lätt.
Men det är ju inte mönstret som är det speciella med den här tröjan utan garnet.

Garn; Tro det eller ej men jag har spunnit allt garn till den här tröjan på min slända! Helt galet. Det rosa/blå pastelliga spann jag för några år sen och det är Shetlandsull och det grå spann jag i vintras och det är till största delen gotlandsull MEN Jag har också kardat ihop gotlandsull med Alvas mjuka fluffiga underhår. Jag har alltså spunnit ett papillongarn och stickat en papillontröja!  Helt crazy och förmodligen världsunikt men jag kan inte låta bli att gilla det. Garnet med hundhår i blev otroligt varmt och lite angoraaktigt med mycket gloria.
Det var det här garnet som riktigt gjorde mig till en inbiten spinnare och jag har utvecklat min spinning massor sen i vintras men det är ändå så roligt att ha den här tröjan fast garnet inte är perfekt och kanske lite väl "thick and thin" på sina ställen.

Stickor; Jag vill säga fyror men jag ska kolla på ravelry.




4 kommentarer:

Heidi sa...

Den är jättefin! och den sitter som en dröm!

En hundhårströja låter väldigt varmt och skönt:)

Smycka sa...

Jättefin! =o)

Helga sa...

Så himla bra och återbrukigt! :)

Manduzana stickar sa...

Den där tröjan är ju lite magisk! Tänk att du både spunnit själv OCH har din hund i tröjan. Helt magiskt! Och så är den fin ;)