torsdag 1 maj 2014

Att lära sig nytt

Det är lätt att vänja sig vid trygga vägar, att hålla sig till det man vet att man tycker om. Ni som följt bloggen ett längre tag vet att jag är en riktig sockstickerska, många par har det blivit genom åren, maskor har hittat sin plats och stannat där. Inget dåligt i sig men för att inte stagnera är det viktigt att lära sig nytt, låta hjärnan brottas lite och låta maskorna ta nya vägar. Det är det som sockutmaningen innebär för mig, att våga prova nytt, jag är inte bara ute efter att producera åtta par nya strumpor till mig utan jag vill passa på att prova nya saker.
Det här paret stickas som ni ser av restgarn från tån upp vilket är det ultimata för restgarner för då kan allt garn utnyttjas och skaften blir mysigt långa. Jag har inte stickat så många tå-upp sockor genom åren för jag har inte hittat någon häl som jag riktigt gillat, istsickshälen har varit den bästa hittills men den är inte ultimat alltid eftersom den görs i två olika moment, för att få flyt i stickningen vill jag gärna sticka på utan att klippa av garnet.
Nu har jag provat två nya hälar som passar tå-upp konstruktionen, sweet tomato heel på mina förra strumpor och nu en helt vanlig short row heel. Jag gillar verkligen utseendet på den här hälen och det ska bli spännande att se hur den sitter på foten efter lite användning.
Känner jag mig själv rätt så kommer jag inte sluta här utan leta ännu fler nya hälar och konstruktioner. har du någon favoritsocka eller favorithäl?

6 kommentarer:

Ina sa...

Precis som du så är jag med i din utmaning för att utmana mig själv till att pröva nya varianter. Jag håller på med sockarna Scylla som har en för mig ny häl-variant. Sockan stickas från tån och upp och hälen ser ut som en vanlig, traditionell häl med hällapp. Men det fina i kråksången är att man inte plockar upp maskor utefter lappen och inte tar av garnet någonstans. Så det blir bara två trådar att fästa , i starten och i slutet. Om det blir en favorit återstår att se efter att jag använt dom ett tag.

kråkspark sa...

Det är så kul med ditt sockinitiativ!Jag hänger med och läser allas bidrag och låter mig inspireras. Förra sommaren hade jag en sockperiod då jag testade många varianter och tänkte finna mitt eget ultimata sockmönster men så långt kom jag aldrig. Men flera sockor blev det. Tå-upp på rundstickor och häl med förkortade varv blev nog ändå favoriten. Var lite för sen med att hoppa på din utmaning den här gången tyvärr så jag får nöja mig med att kika på er!

Svarta Malin sa...

Jag gillar Barbros häl som jag länkade till i mitt senaste inlägg i utmaningen ( och på min egen blogg)
Tack för sockutmaningen!

Anonym sa...

Vilken "vanlig" short row heel har du använt?

Eva Mattsson sa...

Jag stickar mitt första par i sockutmaningen och har använt slip stitch hälen. Den ger en känsla av att vara förstärkt. Nästa par ska nog bli med tomathälen.

Sjömans-Elin sa...

Jag har fastnat i hälflapps-träsket. I går gav jag mig på en short row heel igen efter lååång tid med flappar. Gick rätt hyfsat. Men det är som du säger, man hamnar i ett spår och sedan fastnar man i bekvämligheten... :)