söndag 13 april 2014

Första paret ut!

 Min sockutmaning har bara varit igång en vecka och jisses vad stort det har blivit! Det är jättekul att så många vill vara med och peppa sig själva och varandra att nå nya sockhöjder. Sockinspirationen flödar och jag vill sticka hundra par. Fast jag håller mig till min åttapars-utmaning.
Det här är första paret ut.

Mönster; Enkla strumpor i avbruten mosstickning med rätstickad häl. Jag har stickat många par liknande strumpor men det här är första paret till mig själv och jag är supernöjd.

Garn; En massa restgarner, det mångfärgade är Drops fabel men det grå och det vinröda vet jag inte vad det är för det har jag fått i present. Det här är ett perfekt mönster för att göra sig av med små rester av sockgarn.

Stickor; 2,5 mm som vanligt.



6 kommentarer:

Efwa - Medea sa...

Jag har tänkt testa rätstickad häl och även fransk häl som du skrivit om. Vilka mönster har du använt till dessa delar?

Dödergök sa...

Inga mönster alls eftersom jag stickat dem så många gånger att jag kan det utantill. Men Nancy Bush beskriver fransk häl i bla "Knitting vintage socks".

Anonym sa...

Jag läste om din sockutmaning och ryktes med trots att jag aldrig stickat sockar. Resultatet blev över förväntan så det lär bli fler :-) Tack för inspirationen!
/Lina

Tina sa...

Det blir så fint med avbruten mosstickning! Har en fundering angående rätstickad häl, använder du dem i skor, eller känns det "knöligt" då?

Linda sa...

Jättefina sockor! Jag stickar avbruten mosstickning för första gången nu, och jag bara älskar strukturen!

Svarta Malin sa...

Härligt höstiga sockor!