lördag 26 april 2014

Dandelion on a meadow

 Mönster; Dandelion on a meadow (ravelrylänk). Att började med att jag fick en så otroligt fin present av Lisa när vi var där och hälsade på, hon hade köpt det vackraste röda Easyknits garnet åt mig och jag ville hitta att riktigt värdigt mönster som skulle matcha garnet. Lisa och jag började toksurfa på Ravelry efter ett passande mönster och ganska snabbt föll vi för denna pärla som Lisa hade bland sina favoriter. Vi bestämde oss för att ha en liten privat KAL och sticka den båda två (jag hoppas att ni har sett Lisas färdiga resultat, den är helt sjukt fin).

Sjalen stickas nerifrån spetsen och upp till överkanten, man lägger upp cirka en miljon maskor (jag la upp så många att man stickar 20 repetitioner av mönstret) och sen minskas antalet eftersom.
Det här är ett lite klurigt mönster som kräver en hel del diagramläsande, roligt och utmanande för dig som älskar att sticka spets. Det var en riktig belöningsstickning hela vägen men jag är lite skeptisk till resultatet. Den är tokigt fin men frågan är om den passar mig, den är väldigt flott och romantisk på nåt vis. Känns som en riktig festsjal som ska ligga och vara vacker över axlarna och så bär jag inte sjalar så ofta.
Vi får se hur jag gör, om jag behåller den eller ger bort den, det får framtiden utvisa.

Garn; Deeply Wicked från Easyknits i färgen Lingon, helt fantastiskt garn att både sticka med och att bära och färgen är den perfekta röda och helt omöjlig att fota, ingen av bilderna blev särskilt bra i det starka kvällsljuset idag. Det gick åt 1 hel och 1/3 härva ungefär.

Stickor; Jag la upp med 4,5 mm, stickade den nedre spetsen med 3 mm och sen den övre spetsen med 3,25 mm.

(På instagram finns taggen #dandeliononmeadowkal där man kan följa mina och Lisas äventyr när vi stickade våra sjalar.)









5 kommentarer:

Anonym sa...

Super duper läcker!
Ewa

Anonym sa...

I have been reading your blog for a long time. I like it very much. Today's shawl is very nice, and you look like a Flamenco dancer ready to dance. You have the attitude! Bravo!
Minervita
Alberta, Canada

heidi sa...

Wow! så vacker den är!!

Anonym sa...

Den där sjalen är ju helt fantastisk!
Tänkte bara säga att ditt sista hemlispaket är aningen försenat. Det har sin förklaring och jag hoppas du är okej med det... Jag tror du är det när du väl får veta vad det är och vem jag är... Kanske mer nötchoklad också! Om du har tur.

ANNEPÅLANDET sa...

Ja, det var virkelig et festsjal! Nydelig farge, og kjempefine bilder - og med blomst i håret blir du festens dronning! Jeg bruker aldri sjal, og strikker derfor ingen heller, men nå fikk jeg virkelig lyst på et lingonrødt festsjal :-)