lördag 16 november 2013

Viggos väst

 Mönster; Viggos väst från Babystickning på stickor 3, häfte 01 av Lene Holme Samsöe (ravelrylänk). Jag tror att jag har nämnt tidigare hur mycket jag gillar den här lilla boken (för nog är det mer en bok än ett häfte). Mönstren är rena och klassiska och färgskalan är återhållen och väldigt tilltalande för mina färgtrötta ögon. Jag skulle kunna tänka mig att sticka alla modellerna i boken. Det enda jag retar mig lite på är det djupt omoderna att pojkkoftor och flickkoftor ska ha knapparna på olika sida, men varför liksom 2013? När modellerna är så stilrena och könsneutrala på det stora hela varför måste man då påpeka att det ändå ska vara skillnad på om man stickar till en flicka eller en pojke. Kan inte en bäbis bara få vara en bäbis?
Sen är jag lite ovan med att läsa den här typen av mönster och de känns kanske lite omoderna i sitt språk. Men som sagt så spelar det mindre roll när alla plaggen är helt fantastiska.

Garn; Garn från förrådet, en tråd BC garn baby alpaca och en tråd Schachenmayr nomotta Rheuma Thermal Wolle (pust vilket namn!) båda i en naturvit gräddig färg. Kombinationen av garn blev väldigt lyckad, lite fluffigt dunig av alpackan och ändå fast och inte sladdrig. Jag ve inte riktigt hur mycket som gick åt men under 100 g till storlek 0-3 månader.

Stickor; Jag har stickat halskanten och nederkanten på stickor 2,75mm och resten av västen på 3 mm.
 


Jag hittade tre små vackra gamla pärlemorknappar i samlingarna som passade perfekt.

5 kommentarer:

ylva sa...

Åhh den boken är så fin vi satt och tittade i den på senaste stickcafét. Någon hade stickat västen i jakgarn som blev väldigt gosigt och fint. Jag satt faktiskt och tänkte på din tanke också, visst är det lite konstigt...

Kerstin sa...

Boken är inte svensk. Jag tror man fortfarande skiljer mer på pojk- och flickkläder på andra sidan Öresund, än vad vi gör. ;-). Men finfina modeller är det!

KatLinn sa...

Så fin västen blev! Visst är det den som monteras?

Har bläddrat i den boken (på svenska) och den är ju jättefin, när jag ser allt fint du stickar därifrån så känner jag att jag nog måste köpa den också.
Varför jag inte köpte den direkt var just för att jag retade mig på knäppningar, det ju inte bebisarna själva som klär på sig, knapparna ska vara bekväma för föräldern att hantera.
Danskar är ju riktig bra på könsneutrala kläder till barn, de flesta stora klädmärken med färgglada barnkläder är just danska. Ännu konstigare att just stickning skulle vara så bakåtsträvande.

Linda sa...

Enkel men jättefin i alla detaljer!

Helga sa...

Ser bekväm och fin ut :) Jaaa låt bäbisar vara bäbisar och barn vara barn! De kommer inte bli helt knäppa av att random främlingar inte kan könsbestämma dem på en sekund.. Suck! För övrigt så är stl 3 min favoritstorlek och jag gillar att göra babygrejjer så jag borde verkligen kolla de där häftena!