söndag 24 november 2013

Solskenskram

 Mönster; Någon gång i början av sommaren, kanske tidigare, började jag sticka på den här sjalen. Det allra enklaste, randig, slätstickad med långa snibbar. Jag har stickat i  mina allra lyxigaste gula rester och det mesta utav garnet kommer från fyra av mina finaste stickvänner. Små rester som jag samlat på mig under åren och tillsammans bildar de en stor varm solskenskram. Den är så stor att den kan bäras både som poncho och användas som tält när världen behöver stängas ute en stund. Förmodligen kommer jag gömma mig under den resten av vintern.
Jag avslutade sjalen med en randig, grafisk kant och det var ta mig tusan det bästa jag gjort på länge. Skitsnyggt blev det.

Garn; Massor med lyx och mycket alpacka. Bland annat; Malabrigo sock, Atelje Norrgårdens 2-trådiga mohair, Fleece artist Suri Blue, DropsAlpaca och Angorett. Den är som den mjukaste dröm!

Stickor; 3,5 mm tror jag, jag tycker om att den är så pass tät i strukturen, slätstickning när den är som bäst.
 Nu känner jag bara ett otroligt stort behov av en grå jättestor lagom blank och lagom fluffig sjal, då skulle jag aldrig behöva använda några andra sjalar.




13 kommentarer:

sjusoverskan sa...

Sååå läcker!!!
Inger

Liselotte sa...

Så vældig, vældig vakkert :-)

ANNEPÅLANDET sa...

Fantastisk sjal! Helt utrolig hva du får ut av restegarn!

Linda sa...

Helt underbar!

Mikaela sa...

Verkligen fin!

Ulrika sa...

Älskade fina, åh vad jag saknar dig!

Sjalen är helt UNDERBAR!

Isan sa...

Superfin!
/ Ulrika

Anonym sa...

Så så fin. För att få till så långa snibbar hur ökar du då.
Mvh
Lena

Bim HD sa...

HEELT klart - sådana vänner som ger dig restgarner... och sådan restgarner dessutom... och i sådana ljuvligt underbara nyanser, av glädje. Förstår dig, skulle också lysa som - en SOL!!! Snacka lycka...
Och - ibland ÄR det enklaste det snyggaste, heeelt klart...
Må så gott...
Bim HD

Manduzana stickar sa...

Så himla vacker den blev! Och kanten, den är ju helt magisk!

LallaGunilla sa...

"tillsammans bildar de en stor varm solskenskram"

Den beskrivningen var lika vacker som sjalen.

Etta sa...

Vad fin! Och vilken härlig färg!

Anonym sa...

Fantastiskt vacker! Umdrar som Lena hur du gör för att få så fina långa snibbar. Bokstickan Lotta