lördag 23 november 2013

Randiga byxor och små tofflor

 Mönster; Hela hösten har jag bara velat sticka i naturfärger, brunt, naturvitt och grått. Det är som att mina ögon och sinnen måste tvättas rena från färg. Men det har inte varit helt lätt att följa detta sug eftersom mitt mycket välfyllda garnskåp till 85 % består av mycket färgglatt garn. Som så ofta förr har jag varit hänvisad till små rester. Men av små rester blir det inga plagg av någon betydande storlek och därför har jag stickat en del babyplagg. Det har varit jättekul och nästan meditativt att sticka dessa små plagg i en återhållen färgskala. Precis vad jag behövde tror jag.
Byxorna kommer från "Babystickning på stickor 3" och sockorna är mitt favoritmönster "Nola's slippers". (Ravelrylänkar.)
Byxorna har jag stickat lite pösigare än vad mönstret anger, istället för att minska jämt nerför benen har jag minskat ganska drastiskt innan mudden och på så sätt fått en pösigare look. Jag tycker att de är så otroligt fina och en bebis kommer att se sjukt söt ut i dem.
Till sockorna la jag upp 30 maskor och stickade dem runt som jag brukar göra så att man slipper sy ihop skaftet.

Garn; Byxorna har jag stickat i grå Drops alpacka och det vita är 1 tråd BC garn baby alpacka och  1 tråd av det där reumatismgarnet med omöjligt namn, samma som jag stickade västen i.
Sockorna är stickade i ytterst små skvättar av lyx, alpacka och silke/alpacka från olika märken. De är sjukt mjuka.

Stickor; Till byxorna använde jag 2,75 till resåren och 3 mm till resten, till sockorna använde jag 4 mm strumpstickor.



3 kommentarer:

Iréne JB sa...

Gillar byxorna med den lite pösigare looken. Skulle faktiskt kunna tänka mej att själv gå och mysa i ett par sådana. Fast jag antar att jag inte skulle se sjukt söt ut :)

frisky frog sa...

Finfint! Den röda tröjan blir ju hur fin som helst. =)

Manduzana stickar sa...

Alltså, det där reumatismgarnet, vad är det för garn egentligen?
Det är sjukt fina små plagg du har stickat i alla fall :)