söndag 8 september 2013

Två par strumpor (åt lille lille mannen)




 Mönster; Två olika restgarnssockor har det blivit åt mannen under sommaren, mitt mål var att sticka tio par men det kom lite annat emellan. Fast något mer par blir det säkert under hösten jag är ju konstigt förtjust i att sticka stumpor. Det turkosa paret är min favoritmodell, helribbade och med en fransk häl, de riktigt smiter åt kring foten och de sitter därför som en smäck. Det andra paret är ett par av mina krumelursockor med istickad häl. Det är mitt favoritmönster om jag vill att garnet ska synas ordentligt. Den här gången blev det randiga hälar.

Garn; Till de turkosa har jag blandat väldigt mycket olika retser i passande färger och jag är jättenöjd med resultatet. Det andra paret är stickade i Fabel i en mycket fin färgställning som jag inte vet nummret på för jag hade ingen banderoll. Men snygg är den.

Stickor; 2,5 mm till båda paren som vanligt när jag stickar strumpor.




4 kommentarer:

ylva sa...

Härliga sockar , jag borde också fylla på mitt sockförråd innan kylan kommer

Kulturtanten och Lilla gummann sa...

Jag stickar raggsockor i parti och minut. Använder mig av samma beskrivning varje gång. Det som jag lärde mig av Mamma för länge sen. I många år hade jag problem med hälen men idag kan jag sticka den i kolmörker med arbetshandskar på.Kanske jag borde utveckla mitt raggsocksstickande...

metamorphosis sa...

Yllesockor är liksom givet inför hösten och vintern - och jag gillar verkligen hur färgglada de blir när man som du komponerar ihop garner efter eget huvud. Jag menar, randiga hälar - var annars får man det än på egenstickade sockor?! :)

ps. det lilla som syns av noro-kofran ser verkligen finfint ut d.s

Annette sa...

Vad är Franska hälar för sorts häl?