måndag 2 september 2013

Linas pläd

 Någon gång i vårvintras fick jag för mig att jag skulle virka en mormorsrutepläd till finaste Lina. En tjock och mysig pläd som hon skulle kunna vira in sig i när hon ligger och läser i soffan. En pläd i lite murriga och mättade färger, precis såna som hon gillar. Det skulle var den perfekta födelsedagspresenten tänkte jag. Lina fyller år i mitten av april. I början av Augusti var pläden klar tror jag. Det blir inte alltid som man tänkt sig men det kan bli himla bra ändå!
 Mönster; ja helt vanliga mormorsrutor med en kant av stolpgrupper runt om. Som vanligt så har jag virkat ihop mina rutor, jag lägger dem avig mot avig och virkar ihop dem med smygmaskor. jag tycker att det blir finast så. På bilderna bubblar sig kanten något men det är bara för att den är oblockad. Jag tänker att en filt tvättas ändå ibland och då kommer rutorna att hänga ut sig lite och bubblet försvinner.

Garn; Så mycket olika rester i lite tjockare kvallité. Många retser har jag fått i present och det var som vanligt så roligt att hitta rätt kombinationer. Pläden är helt i naturmaterial, mest i ull men även i alpacka och olika blandningar. Det svarta garner köpte jag till och det är Sandnes alpacka.

Virknål; Jag blev osäker nu när jag tänkte efter men jag tror att jag virkade med 4,5 mm men det kan ha varit 4 mm också. Så kan det gå när man inte dokumenterar.
 Så att det inte ska vara någon tvekan om vems den är.


11 kommentarer:

heidi sa...

så fin den är!!

Iréne JB sa...

Väldans fin present! Fina färger också.

Hanna sa...

Otroligt vacker och passar bästis perfekt :)
Som en omfamning eller tröstande kram från Göken :)

mormor sa...

Så glad din vän ska bli över den fina gåvan. Den värmer på flera sätt tror jag.
Kram Monika

marremorr sa...

En så vacker filt! Fint med kanten runtom som ramar in rutorna. Klokt att namnet står på filten, annars hade hon nog inte fått ha den ifred!=0))

Luxxie - Kreativt Kaos sa...

Jag älskar mormorsrutefiltar, de är så himla fina! Och din var verkligen en klass för sig, supersnygga färgkombinationer!

Mikaela sa...

Superfin filt och omtänksam! Vilken fantastisk vän du är :)

Futu sa...

nice! mormorsrutor är det bästa!

Manduzana stickar sa...

Alltså, Lina har ju världens finaste vän som virkar en mormorsrutefilt till henne! Dessutom en sjukt fin filt.

Maria sa...

Superfin!

Ananas sa...

Så fantastiskt fin!