söndag 24 mars 2013

Randig sjal

 Mönster; Det allra enklaste, uppifrån och ner med ökningar i sidorna och i mitten, avslutad med en hålrad och ett uddmönster. Jag stickade en likadan restgarnssjal till min svärmor i somras och det är ett perfekt sätt att sticka upp även riktigt små nystan med restgarner.Alltid när jag gör ett sånt här randigt projekt bestämmer jag mig för ett tema, färger som passar ihop helt enkelt och så tonar jag ut färgerna. Här går den ena randen från mörk turkos till vitt och den andra håller sig i lila toner som går från mörkt till ljust och sen mörkt igen. På det här sättet lurar jag ögat att tro att alla små snuttar kommer från samma nystan och att färgerna smälter i varandra. Den här sjalen fick en fin vän och kollega som behövde lite uppmuntran och värme över stressade axlar.

Garn; Bara rester och det mesta från fina stickvänner. Många sockgarner och mycket drops alpacka men även handspunna lyxrester.

Stickor; 4mm det ger ett bra lagom-glest slutresultat tycker jag.




20 kommentarer:

Anonym sa...

Än en gång läckra färgkombinationer!!
Jättefin!
Agneta.

Maritas Maskor sa...

Jättevacker! Så glad hon ska bli, din kollega!

Ida sa...

Väldigt smart sätt att ta vara på restgarner! Det ser verkligen ut som ett enda självrandande nystan, jättefint! Tror jag kommer låna det här tricket snart! :)

Maja sa...

Åh, Vad vacker!
Precis mina färger!!!
Visst är det väl så att det är resterna, scrapsen, som sätter i gång fantasin och får arbetena att bli mästerverk!
Lycklig arbetskamrat som har en sådan fin vän som du!!!
Kram

Heidi sa...

Du har sånt öga för färgkombinationer! Supersnygg!

Futu sa...

herregud vilket fint restgarnsprojekt!

Hanna sa...

Restgarns mästarinnan har gjort det igen :)
Önskar jag hade genen oxå, superfin :)
Kram!

Anonym sa...

Åh så fint!
Jag har aldrig "vågat" göra någon sjal av restgarner. Tänker alltid att det kommer ta slut på garn mitt i en rand, och så blir jag skitarg bara av tanken, och så struntar jag i det. :P
Jag jobbar på med hexipuffs med mina restgarner istället. I alla fall de som är av lämplig tjocklek.

/Carin

Catarina sa...

Vilken vacker sjal!!! Kan inte förstå att den bara består av restgarner.

Otaliga projekt sa...

Den okrönta restgarnsdrottningen slår till igen. Du är verkligen enastående när det kommer till restgarner. Fin sjal med fin kant.

metamorphosis sa...

Fantastiskt vad det går att trolla ihop av små rester, att varje liten snutt kan få komma till användning!

Lite roligt sammanträffande att jag just till idag blivit färdig med just en smalrandig sjal med en kant stickade efter din beskrivning!

Anonym sa...

Fantanstiskt vacker.Bara mina färger. Du har ett otroligt öga för detta med restgarner. En fråga: hur gör du vid färgbyten så att det blir som snyggast.
Mvh
Lena

Dödergök sa...

Tack så mycket för alla kommentarer! Ni är så gulliga! Kul att ni gillar mina restgarnsprojekt, de känns kanske lite tjatigt men jag gillar verkligen att ta reda på resterna och hittar massor med inspiration där.
Lena! Jag stickar två varv med varje färg och jag byter inte mitt i varven. Jag sticker helt enkelt två varv av det ena nystanet och sen två varv av det andra tills ett garn tar slut sen börjar jag på ny färg.

Manduzana stickar sa...

Riktigt snygg! Du får alltid till det så bra med färgerna.

eva sa...

Jätte snygg!
Hur exakt gör du uddkanten?
Förstod inte när jag läste...

frisky frog sa...

Superfin! Jag hoppas att du får en härligt, kreativ påsk!

Liisa sa...

Jättefin! Är extra glad för att du delar med dig av dina randningsknep! Jag ska våga mig på att testa någon gång, jag har lite dåligt färgkombinationssjälvförtroende...

Anonym sa...

Riktigt, riktigt fin sjal!
Är det erfarenhet som gör att du vet att garnet kommer att räcka till två varv eller mäter du?

Nu när det varit påsk är jag så nyfiken på om alla dina fina hönor värper bra?
Louise

Anonym sa...

Hej,
Mitt sticktips just nu är en barnkofta som jag håller på att sticka till en liten kille som snart fyller ett år.Snabbstickad uppifrån och ner med smarta detaljer.
http://www.ravelry.com/patterns/library/gramps
Min favorit bland utlottningsgarnerna är det gröna med läckra lila knappar men de blå är också fina. Jag passar själv egentligen bäst i blått.
mvh
Eva-Lotta Scavo (evalotta.scavo@gmail.com)

Anonym sa...

Så himla snyggt!
Blev så inspirerad att jag genast började rota i garnlådan i hopp om att få ihop till en egen restis. Men jag undrar vad du har för grundmönster? Vet att jag sett en jättebra beskrivning någonstans just för en vanlig trekanstsjal men kan inte för mitt liv hitta det nu. Har du några tips eller beskrivning?

MVH /Ämma Petterrson