måndag 4 mars 2013

Humletröjan

 Mönster; Någon gång i höstas började jag sticka på detta för mig underliga projekt. En tröja i 1-trådig ull stickad på stickor 4mm. Helt galet för mig som gillar tight masktäthet och tunna stickor till tunt garn. Jag har stickat uppifrån och ner men sen stickade jag på en extra bit i halsringningen allra sist för att få till det som jag ville. Den avmaskade jag i en i-cord med dubbelt garn för att ge den lite stadga. Nertill är det en invikt fåll och i ärmsluten har jag stickat en knallrosa rullkant för att gör det hela lite mindre AIK-igt. Jag är så nöjd! Tröjan är varm men supertunn och halsringningen blev precis så där båtig som jag ville ha den utan att ramla ner över båda axlarna samtidigt.
Dessutom ät det häftigt att det bara gick åt (lite mindre än) två härvor garn till mig som har storlek xxl. Ytterligare ett argument för 1-trådigt garn alltså.

Garn; Det gula fantastiska garnet fick jag i ett byte förra året, jag tror att det är kampes eller kanske ullcentrums 1-trådiga ullgarn. Lite mindre än 100 g gick åt av den. Det natursvarta är kampes 1-trådiga ullgarn och det gick åt lite mer än av det gula men fortfarande mindre än 100 g.

Stickor; 4mm (klicka upp bilderna för att få ett hum om stickfastheten.)



22 kommentarer:

Trollmamma sa...

Snygg!
Har själv gett mig på liknande

disa sa...

Verkligen jätte fin! Det är Kampes flamgarn det gula, för visst var det i bytet med mig?
Den kommer du att använda mycket, lagom varm liksom. =)

myzpyz sa...

sötnöt :)
jag blir helt glad av att se dig i din fina tröja!
kraMyz

Lapp-Lisa sa...

Jättefin! Som vanligt.

sjusoverskan sa...

Väldigt tunt och snyggt!
Härligt!

Anonym sa...

Jättesnygg! Visst är det härligt med tröjor i 1-trådigt garn. Jag stickar nu ytterligare en i en härlig limefärg.

Unknown sa...

Snygg! Gillar båtringningen...och knappen där bak :-)

Barbro Li sa...

Jättefin! Jag blir glad!

heidi sa...

Wow! Den är verkligen supersnygg!!!

Brita sa...

...snygg och gillar knappen bak...blev det där lilla extra...
...och heija AIK :)...

Karin sa...

Hallå! Superfin och den är snygg i de färgerna, ha det Karin

Kristina sa...

Snyggt! Ma. Kanske skulle sticka sig en tunn tröja i entrådigt. Säger hon som har 5 koftor på gång,

Ulrika sa...

Den blev verkligen superfin! Jag älskar de rosa kanterna, det blev verkligen snyggt!

molly sa...

Hej Dödergök!
Först och främst, väldigt inspirerande blog! Har läst den i flera år, genom egna up- and- downs i stickandet. Nu har jag emellertid en väldig up och stickar mycket! Snöat in totalt på stickor 2-2,5 och vill ge mig in mer på flerfärgsstickning. Mitt problem är dock att jag inte hittar något bra garn! Kan du, eller de andra läsarna här, ge bra tips? Jag har provat Alpaca, som är typ det enda dropsgarnet jag klara av, men det är alldeles för luddigt, och tovar sig lixom av sig själv med så tunna stickor. Inget bra resultat. Nu har jag Visjögarn på listan för provning - några andra tips?

Tack igen! kram

Sjömans-Elin sa...

Snygg! Blir lite inspirerad till att testa på det där själv. Är inte helt inne på det där med att sticka tunnt garn på stora stickor, men varför inte testa?

Anonym sa...

Du sätter alltid ihop kul färger.
Tröjan är väldigt fin. Gjorde du nåt extra trix vid raglanminskningen?
Alltid kul att se vad du gör! Agneta

Manduzana stickar sa...

Alltså, så galet snygg! Jag älskar att den är så enkel men ändå med fina detaljer med knappen där bak och dom rosa kanterna på ärmarna. Så snyggt!

Lilo sa...

Superfin tröja! Vill göra en liknande jag med och hoppas på mönster! =)

Anonym sa...

Vilken fantastisk Humla, perfekt val av detaljer.
Den gillas :D

Linda sa...

Så mysig din Humla ser ut! Den lilla knappen i nacken är en jättefin detalj.

Dödergök sa...

Tack för alla fina kommentarer, jag blir jätteglad!
Jag har inget mönster på gång för tröjan eftersom den var helt improviserad men det finns ju en uppsjö med bra uppifrån och ner-mönster på nätet.

Tack Disa för att du redde ut begreppen om garnet. misstänkte att det var Kampes, helt fantastiskt!

Molly! Om du vill sticka flerfärgsstickning är inte Drops alpaca någon höjdare, satsa på ett ullgarn istället. Visjögarn är fantastiskt fint att flerfärgssticka i eller Kampes tvåtrådiga ullgarn. Ett lite fastare sockgarn som Colinette Jitterbug passar också jättebra till flerfärgsstickning. Lycka till!

Trollmamma sa...

..