fredag 29 juli 2011

Romantisk alpackasjal




Mönster; Eget väldigt simpelt med många likheter med Lina goes Camden sjalen fast med helt annat slutresultat. Återigen har jag börjat med 11 maskor och sen arbetat mig neråt med 3 kantmaskor i var sida men även tre mittmaskor. Jag har varierat stjärnmönstrade ränder med slätstickade partier med hålvarv. Sen avslutade jag alltihop med en uddkant. Jag har skrivit det förut att jag vill sticka lite mer "rena" saker, lugna tråkiga stickningar som resulterar i klassiska vackra plagg. De här är lite av en början till det. Försöker utmana mig själv och utvecklas i min stickning och då kan inte allt vara likadant. (Läs galet och randigt och prickigt och vilt och superfärgglatt.) Jag tror att den här sjalen fyller ett stort hål i min sjalsamling, den blir nog jättefin till hösten i kombination med senapsgult eller varför inte mörkblått?


Garn; Naturfärgad (så där mystiskt rosa/beige som bara alpackor kan vara) babyalpacka från sannsticks.se. Jag har haft det här garnet hemma rätt länge och väntat på rätt projekt. Jag stickade med dubbelt garn och det var precis vad jag behövde (har lite problem med allt för tunna spetsgarner för tillfället). Jag stickade nog upp 150 g ungefär och det gjorde sjalen lagomt fluffig och stor.


Stickor; 4 mm Addi lace rundsticka.


























13 kommentarer:

Sarah sa...

Verkligen jättefin! Jag skulle vilja göra något liknande. Hur gör du partierna med stjärnmönster?

Nystanet Woolly I sa...

Den blev ju jättefin!

Renée sa...

Jättefin! Skulle gärna vilja ha mönstret på den..

Anonym sa...

Jättefin sjal! Tack en väldigt inspirerand blogg! Jag måste verkligen lära mig att sticka. /Marie
www.litegront.wordpress.com

Maritas Maskor sa...

Sjalen är underbar! Den ser lätt och luftig ut som en dunkudde!
Jag som tyvärr är så mönsterbunden, blir jätteinspirerad av dig att " frisurfa" lite :)

Hilde sa...

Nydelig sjal....lekkert mønster...

maria carlander sa...

Väldigt väldigt väldigt fin. Applåder och kakpoäng för att du utmanar dig själv och stickar "tråkigt"! (jag gillar tråkiga/stilrena stickningar och utmanar mig själv att sticka mer galna saker också) ;)

Anonym sa...

Ljuvlig sjal, ljuvliga bilder på Göken och tösen i skogen!
Många skånehälsningar mostern

disa sa...

Jätte vacker sjal!! =)

annas alster sa...

Mmmmm I love it!

inger sa...

Så fin den är.....hade jag bara haft mönstret hade jag satt igång på stubinen......lyckliga du som har en sådan sticktalang.....!!..

Å sa...

Tjusigt tjusigt! Vackert till röda läppar :)

Manduzana stickar sa...

Den är verkligen vacker, liksom du på bilderna!