torsdag 28 juli 2011

Pomatomus

Mönster; Pomatomus från Knitty. Alla har stickat det här mönstret och jag tror att alla gillar det. Det är bara så jäkla snyggt och genialiskt helt enkelt. Jag har gjort så många rapporter som det står i mönstret men jag har stickat längre resår i båda ändarna. Här ställer systerdottern upp och modellar dem som benvärmare men jag ska använda dem som långa muddar till hösten. Jag är riktigt nöjd och vill så klart sticka fler.

Garn; Inte riktigt två nystan Drops Delight, 1,5 kanske. (Jag kör ju fortfarande utan våg eftersom den ligger i någon kartong någonstans i röran.) Min första stickning i Delight och jag gillar det faktiskt! Har hört så mycket dåligt om det här garnet så länge men jag tyckte om att det är lite ojämnt och rufft, gillar verkligen färgen också så det har nog en hel del med saken att göra också.

Stickor; 2,5 mm strumpstickor.











13 kommentarer:

Wildvittran sa...

Mycke snyggt

Katja sa...

Läckra! Är mönstret på engelska? Tycker att det är svårt med mönster som inte är på svenska.....

Charlotte sa...

ALLA, dit räknas dock inte jag! Har aldrig nånsin stickat såna hära, men skulle gärna vilja! Men mina "hål" blir inte som det avses i mönstret. Men jag skulle ju kunna öva upp mej!
Väldans vackra, lite tragiska färger med höststuk.

maja sa...

jag har heller inte gjort dem, men skulle vilja,har också svårt med engelska mönster tar för lång tid, får inget flyt i stickandet. Dina blev i alla fall snygga som allt du gör.

Maja sa...

Jättesnyggt som vanligt!
Jag har heller inte ens sett detta mönstret innan du visade dina!
Jag lärde mig sticka vid 3,5 års ålder. Stickade i 25 år. Har haft ett nästan 20 års uppehåll. Fattar inte mycket längre! Mönstren är ju svåra att förstå nu!!!
Du är bäst!!!
kram

Manduzana stickar sa...

Riktigt snygga! Jag har länge sneglat på det där mönstret men inte vågat riktigt eftersom jag är nybörjare på engelska mönster. Men nu jäklar ska det ske!

idiofon sa...

Jag kan avslöja att jag kanske är den enda som inte gillar mönstret. (Inget ont om det du stickar nu alltså, du stickar skitfina saker!). Det är nåt med det här pomatomusmönstret som inte är fint. Jag tror inte att jag kommer sticka det någonsin. Hur roligt det än sägs vara.

Anonym sa...

Jättesnyggt!

Anna sa...

Håller med dig om garnet, tycker det är ljuvligt att sticka med. Garner som är för hala är inte min grej riktigt. Delight är jättebra till sockor, vantar och muddar! Riktigt prisvärt.

Frk Kastås sa...

så kule de var! ;)
Slike kunne jeg tenke meg å strikke også ;)

vil tipse deg om en gibort hos min venninne, hvor du kan vinne garn, og mønster til valgfri genser/kjole/tunika i islandsull fra birgitdottir.no

http://frumarit.blogspot.com/2011/07/lotteri.html

Ha en fin dag!

Ulrica sa...

Jag har heller inte stickat dem ännu men det ska ske - de finns på min to-do-list...
men kanske inte som sockor utan mer som muddar som dina!
Hur som helst är de fina och du är så grym på att sticka! Snabb och uppfinningsrik!
Ha en riktigt skön helg!

Dödergök sa...

Hej och tack för alla kommentarer, det är alltid så roligt att läsa vad ni tycker och tänker. Och självklart kan inte alla gilla allt jämt, hur tråkigt skulle inte det vara? :)

Till er som är osäkra på att sticka engelska mönster vill jag skicka en massa pepp. Jag vet att det kan vara läskigt innan man kommer igång i början men med hjälp av en bra lista på de vanligaste stickorden så gär det som en dans. Våga prova, det finns så mycket fint och roligt där ute!

Anonym sa...

Tack för all fin inspiration!
Jag är sugen på att sticka dessa, men då som benvärmare ;) Dottern på 12 år är galen i hemska akrylgarner i ännu värre neon-färger. Ett trevligt mönster kanske piggar upp?
Jag gillar Delight, 3-4 nystan räcker till en trekantssjal, stor och bra + lite omväxling i färgerna.
Tips till de som inte stickat engelska mönster: I början skrev jag upp en liten lathund på en postit-lapp och fäste på mönstret. Det tog inte lång tid innan jag lärde mig vad de olika förkortningarna stod för.
Malena