torsdag 28 juli 2011

Lite som rosengång

Mönster; Eget, inspirerat av yllevävar i rosengång och löst baserat på grundmönstret för sockor i "Tvåändsstickat". Jag älskar att sticka tvåändsstickning så är det bara, fingrarna jobbar av sig själva och hjärnan har tid att bearbeta en massa annat. Stickterapi helt enkelt. Den här gången testade jag att sticka mönster med bara två trådar, en mönsterfärg och en bottenfärg, jag snor trådarna för varje maska ändå och jag tycker nog att det funderade bra eftersom jag stickade mönster med ganska jämn fördelning av färgerna. Men det blir inte lika tjockt som min vanliga teknik med två trådar bottenfärg och en tråd mönsterfärg.

Garn; Alla små snuttar med rester som passade ihop. Alla är 2-trådiga yllegarner, vissa z-tvinnade, vissa växtfärgade. Det går inte åt specielt mycket garn till ett par sockor och det är ett perfekt projekt för att bli av med riktigt små snuttar med restgarn.

Stickor; 3 mm strumpstickor i bambu.





























12 kommentarer:

Stickstämman sa...

Jag har börjat stucka vantar med två färger enligt
den tekniken och man får en jämnare och fastare
yta. Så är det som du säger, man jan tänka på
annat under tiden ;-)

Sjömans-Elin sa...

Så fina! Såg ut som barnsockar till en början, men jag antar att det är dina fötter de sitter på :)

disa sa...

Tjusiga som bara den!! Och dina muddar i föregående inlägg med!! =)

Tyg och otyg sa...

Jättefina! Tycker också att de ser ut som små barnsockor på nedersta bilden, men jag antar att du har både små fötter och breda golvplankor. :)

Maritas Maskor sa...

Såå fina! Det är en njutning att se allt ditt tvåändsstickade!!

På tråden sa...

jag är så kär i dina sockor! bland de finaste jag sett!

Knitarina sa...

Så fina att jag gett mig på att sticka mina första tvåändssockor! Blir lite nyfiken på hur många maskor du hade i hälen innan du avslutade den?
Följer själv ungefär grundmönstret i Tvåändsstickat och där står det 5-6 m/sticka. Jag slutade vid 6-7 m /sticka, men fick ändå en häl som blev för strutig och som behöver tas upp lite tidigare.

Loppan sa...

Supervackra strumpor :)

Maja sa...

Vackert, som vanligt!!!

Dödergök sa...

Tack för alla kommentarer! Jag blir jätteglad ska ni veta.
Visst har jag små fötter men jag tyckte själv att sockorna såg pyttesmå ut på bilderna, lite fototrolleri tror jag. :)

Knitarina! Jag har också problemet att jag får för strutiga hälar om jag följer grundmönstret helt. Jag brukar ta in snabbare men ändå fortsätta tills jag har 5 eller 4 maskor kvar per sticka. På de här sockorna tog jag faktiskt in 2 maskor åt gången på vissa varv(genom att sticka ihop 3 istället för 2) så att det minskades 8 maskor på de varven. Man får trixa lite så att det blir bra.

Knitarina sa...

Tack för tipset! Ska bara försöka skriva ner vad jag gör så att det blir lättare nästa gång, för fler sockor lär det bli. De känns otroligt mjuka och varma!

sara sa...

Oj så fina sockor! Och Oj vad sugen jag blir på att väva! Tack för att du inspirerar så!