lördag 23 juli 2011

Idag

Det är såna här dagar som gör att allt det där futtiga i vardagen känns meningslöst. När katastrofer inträffar är man så liten och hjälplös. Många tankar går så klart till alla anhöriga och skadade och döda. Oavsett om det här visar sig vara "en ensam galnings" verk så hoppas jag att det leder till ett uppvaknande inför de högerextrema och antidemokratiska krafter som tar över mer och mer i Europa och Sverige. Om inte annat så kanske det väcker en tanke i dig som genast tänkte på muslimer när du hörde om bomber i Oslo. Vi måste hålla samman mot mörkret. Vi måste också gemensamt skapa ett samhälle där man i tid upptäcker människor som mår psykiskt dåligt och ger dem den hjälp som de behöver för att det i framtiden inte ska finnas några ensamma galningar. Tillsammans är vi starka.

18 kommentarer:

Anna sa...

Det var oerhört bra uttryckt.

Stitchordie sa...

Jag kan inte uttrycka mig lika bra som dig i skrift, men jag håller med om varje ord du skrivit.

Visa Lisa sa...

Mycket snyggt formulerat. Så är det.

Hanna sa...

Inte kan jag säga att något gjorde mig glad igår kväll, men jag var i alla fall väldigt lättad att det så pass snabbt stod klart att det inte handlade om islamistisk terrorism denna gång. Jag tänker mig att många muslimer i norden andades ut. Jag önskar att det kan lära oss att allt ont i världen INTE beror på islamister.

Anonym sa...

fruktansvärt för alla inblandade i det hemska terrordådet!!
Bara nu inte alla ensamma som mår psykiskt dåligt bli ännu mera utsatta för avståndstagande..

Maritas Maskor sa...

Jag håller med dig helt och fullt.
Tankarna går till de skadade och anhöriga.

doktoranden sa...

Ja, tillsammans är vi starka.

Maja sa...

Jag gillar dig!
På några korta meningar har du uttryckt det som skulle ta mig flera A4-ark att skriva!!!
Jag är också lättad över att det inte var muslimerna som gjort detta, men inte blir det lättare för de anhöriga
iaf.

myzpyz sa...

du är klok som en bok!
håller helt med dig,
sänder kramar till dig

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anonym sa...

Bra skrivet! Håller med dig.
/Malin

Anonym sa...

Hoppas verkligen att detta inte bara avskrivs som en "ensam galning" utan att det blir en ordentlig debatt om de högerextrema strömmningarna som växer sig allt starkare. Det finns så mycket hat (räcker ju med att surfa en stund på flashback eller läsa kommentarerna till en artikel på aftonbladet som på något sätt berör invandrare, islam, kvinnor, jämstäldhet, vänsterpolitik eller homosexuella för att upptäcka det) - ett hat som pyr och växer om vi inte sätter ljus på det!!
Och vi måste ta hand om varandra - se till att sprida kärlek och respekt omkring oss, inte intolerans och rädsla. Inte låta något barn gå oälskat och växa upp till en hatfylld vuxen!

Sjömans-Elin sa...

Word!

Chris B sa...

Mycket bra skrivet,
många tankar & kramar
hälsar Chris

Vonkis sa...

Tillsammans är vi absolut starka.
Har du tänkt på att efter dådet i Stockholm fick olika muslimska företrädare be om ursäkt för det som hänt, gång efter gång efter gång. Har inte hört några företrädare för högerextremister be om ursäkt för det som hänt i Norge... Eller någon kräva det heller.

http://vonkis.blogspot.com/2011/07/karleken-forde-oss-samman.html

Mmmarianne i Norge sa...

Takk for flott innlegg!

Anonym sa...

Ser man till alla människor som dödats i terrorattacker i Europa och Nordamerika de senaste 10 åren, så utfördes attackerna till 97% av muslimska terrorister, eller 4703 dödade av totalt 4873. Om man utesluter 11 september-attackerna, utgör andelen av dödsfall på grund av muslimsk terror 91%. Så det kanske inte är så konstigt att man associerar till muslimer det första man gör. Skulle vilja påstå att all politisk eller religiös fanatism hotar det fria samhället; kristna eller muslimer, vänster eller höger, alla typer av extremister har haft ihjäl oskyldiga människor.

Anonym sa...

Mina tankar går särskilt till de föräldrar osm förlorat sitt barn. Jag vet hur det är att leva med den sorgen resten av livet.