fredag 3 juni 2011

Lina goes Camden

Mönster; Mitt alldeles egna, tyvärr inte nerskrivet. Jag la upp 11 maskor sen stickade jag så här; 3 kantmaskor som alltid stickas räta, 1 omslag, 1 rät, 1 omslag, 3räta (mittenmaskorna), 1 omslag, 1 rät, 1 omslag, 3 räta kantmaskor som alltid stickas räta. Så här stickade jag på ett tag och fyllde på med ränder. Sen blev jag lite orolig för att den inte skulle bli vid nog så då började jag öka på avigsidan också fast bara i kanterna. Det fortsatte jag med hela sjalen.
Det är nu det tråkiga kommer, jag kommer banne mig inte ihåg hur jag stickade spetskanten, den är lite släkt med det första stjärnmönstret i Laminaria, första varvet stickade jag ihop 3 maskor i taget och gjorde tre nya maskor samtidigt, sen blir det lite luddigt. Jag gjorde något krux för att få så många maskor att jag sen skulle kunna göra grupper av sticka ihop 3 och samtidigt göra tre nya med en rät maska emellan för att sen på nästa räta varv kunna göra nästa 3-grupp mitt emellan de gamla. Ja ni märker att det är förvirrat. Jag skriver mest ner det här för att jag kanske ska kunna göra en till liknande så småning om.
Jag avslutade med en vanlig spetsig kant med ökningar och minskningar för att få till spetsigheten, jag tror att jag hade 5 maskor emellan ökningarna och minskningarna.

Sjalen är döpt efter min fina Lina och en färgglad munkjacka hon köpt i London, naturligtvis ska hon få sjalen också, de här färgerna är så mycket Lina!

Garn; Riktigt fina restgarner, bara restgarner faktiskt. Ljusgrönt Handpainted yarn lace (rester från min Laminaria), ljuslila malabrigo lace (rester från syrrans Ishbel), mörkare lila ull/kashmir från sannsticks (retser från mammas Citron), lila/rosa/rött Crazy Zauberball (rester från syrrans Monkeys) och mörkt petrol Drops alpacka (rester från Ulrika). Färgerna blev så bra tillsammans och jag blir så glad varje gång jag stickar med restgarner. Jag har ingen riktig koll på vad den väger men strax över 50 g skulle jag tro.

Stickor; 3,25 mm vilket gör att spetsen blev skir och fin i det tunnare garnet och själva sjalkroppen blev lite mer fast precis som jag vill ha det.























































24 kommentarer:

tilda sa...

Oj, vad du kan! Den är mycket snygg, din sjal!Tänk att kunna trolla fram någonting så vackert av restgarner.

Christina sa...

Underbara färger i din sjal! Spetsmönstret är så vackert, synd att du inte kommer ihåg hur du gjorde...

Otaliga projekt sa...

Du är ju magisk med färgsättningen!
Sarah

ylva sa...

en glad sjal "I Like!"

Anonym sa...

Så snygg! Och jag blir imponerad (och avis) på att du kan trolla fram en spets ur eget huvud. Din blogg är som alltid fylld med inspiration!

Anonym sa...

Så snygg! Och jag blir imponerad (och avis) på att du kan trolla fram en spets ur eget huvud. Din blogg är som alltid fylld med inspiration!

Manduzana stickar sa...

Åh, jag är alldeles kär och inspirerad.

Clara sa...

Vilken karamellsjal! Färgerna är helt fantastiska, och du är så skicklig på att sätta ihop dom.

Ulla sa...

Otroligt fin kombination.speciellt spetsstickningen blev så fin

lotta n sa...

Så läcker sjal!!!
Du är verkligen en begåvning, både när det gäller att ta vara på restgarner samt att göra egna mönster. Jag är imponerad.

Liljekonvaljemö sa...

Den sjalen väckte habegär, fantastiskt vacker! Vilken inspiration till att gräva bland de egna restgarnerna och se vad som kan hittas.

Knitarina sa...

Du är så skicklig på att kombinera färger!
Superfin sjal!

garnlivet sa...

Åh, vad jag gillar din sjal! Du är väldigt duktig på att sätta ihop färger och spetskanten är superfin. Skulle verkligen vilja vara en härmapa och sticka en likadan spetskant...

Maritas Maskor sa...

Åh så snygg!!!
Det blir alltid så himla bra när du väljer färger!
Själv sitter jag med mina nystan och tar alltid för säkra kort och då blir det ju aldrig så där kanon som tex den här kanonsjalen.
Synd att du inte kom ihåg mönstret, men bra att du tog så bra närbilder, för då kanske man kan sitta med dem bredvid sig och experimentera tills man får ihop det...
Kram från Marita

Anonym sa...

Hej!
Skulle du inte kunna lägga upp mönstret för

http://2.bp.blogspot.com/-5UGvCdbPqng/Tdqxs-iiLpI/AAAAAAAAHyk/jS1dOUh25dE/s1600/1sjal%2B002.JPG

Jag är helt ny på det här med stickning.
Kan verkligen inte freestyla!!!

Tack och hej
dundertjej

Anonym sa...

Helt jä..a otroligt.Det finaste jag sett på länge.Om stickar om den någon gång, skulle många bli väldigt glada över att kunna få köpa mönstret.Tex. jag.Du får 5 solar av 5 möjliga SUPER.// Jenny-Ann

Ulrika sa...

Gaaalet fin!

Ida sa...

Den är ju sjukt snygg! Älskar verkligen färgerna och kompositionen av dem! Om du någon gång kommer på hur du stickade spetskanten så hoppas jag att du delar med dig av det :)

Maria i Falkenberg sa...

Ännu en härlig glad-sjal! Yum!

Anneli sa...

Jag instämmer, otroligt vacker och även jag vore jätteglad om du stickar om och skriver ner! Du inspirerar!
Anneli, Vänersborg

marindi sa...

Fantastiskt! Man blir superimponerad! Härliga färgkombinationer och vacker spets.

Anonym sa...

Helt underbar!!/Ella.

Dödergök sa...

Tack så jättejätte mycket för alla kommentarer, jag är helt överväldigad. Ni är så fina! Under sommarlovet ska jag försöka knåpa ihop ett mönster till den här, jag lovar!

Anneli sa...

Det vore fantastiskt snällt, för jag blir lika överväldigad varje gång jag ser den spetskanten! Kan inte se mig mätt på det underbara "stjärnmönstret" i spetsstickningen Den är helt gudomligt vacker, liksom färgsammansättningen, vilken konstnär du är!
Anneli, Vänersborg