torsdag 16 juli 2009

Tre Skåne-favoriter

Någon har varit lite nyfiken på vart vi har varit i Skåne. Överallt är det korta svaret men det stämmer inte riktigt, fast vi flängde omkring en hel del. Jag tänkte att jag skulle dela med mig av resans tre favoriter. Fler bilder kan dyka upp så smånigom, kanske när höstvindarna börjar vina och man är i behov av lite sommarminnen.

Bilden ovan är den enda textilrelaterade jag har från hela resan, det är ett mullbär och den stod vid den fantastiska klosterträdgården i Ystad. Ljuset var fult och starkt så bilderna är inte så bra men jag hoppas att de fångar känslan. Även fast området är litet hade jag kunnat gå där i timmar. Att munkarna sjöng inne i klostret gjorde inte stämningen mindre magisk.

Rosor och åter rosor, den lilla kryddträdgården och grönsakstäppan var också underbar men det var rosorna som lockade.


Så magiskt vackert och vemodigt med rosenblad mot stenlaggd gång.

Jag är ingen rosexpert men New Dawn känner jag igen i alla lägen, så vacker!



Jag fotade mycket just för att komma ihåg kombinationer av material och färger och känslor till sen. Många detaljer. Det här skulle vara lika fint hemma i en villaträdgård eller på ett torp som vid ett kloster. Stramt och romantiskt på samma gång.





Nästa favoritplats är orangeriet på Sofiero. Den mest vilsamma plats jag besökt på länge. Jag har väldigt mycket bilder från Sofiero men jag visar bara orangeriet nu. Ni som bor i Skåne och inte varit dit på länge eller alls borde ta en tripp dit i år. Det var sju år sen sist jag var dit och det får absolut inte dröja lika länge igen. Just så här vill jag ha mitt framtida uterum, kanske inte lika stort (orealistiskt tyvärr) men just den här känslan vill jag försöka fånga.






Det är krukutställning i år och det fanns mycket att se utan att det blev plottrigt. bara vackert och använt.






Marktegel är underbart, både för ögat och för fötterna. Det var nära att jag tog av mig skorna.





Mjukt silande ljus och rosa pelargoner. Jag blir lite gråtmild av den här bilden.








Kombinationen av vägg, golv och gråsilvriga olivblad ger ögat någonting att vila i.









Sista favoritplatsen är sandhammaren. Det bästa med hela resan. Två timmar i paradiset.
Ljuset är otroligt vackert. Vem som helst kan bli mästerfotograf vid sandhammaren.











Mjuk nästan vit sand mot fötterna och kallt hav att bada i. Bodde jag här skulle jag bada varje dag.










Skåneresan innehöll mycket annat roligt, fantastiskt, annorlunda och vilsamt men det här var höjdpunkten för mig.














Hit längtar jag tillbaks.











9 kommentarer:

Elin sa...

Åh vad fint!!! ..och klosterträdgården har jag inte varit i, nu fick jag besöksinspiration.
Var ni i Stenshuvud Nationalpark?
Om inte kan jag rekommendera det till en annan gång.

Eva i Halmstad sa...

Hej
Så vackra bilder du har tagit.
Bilden med den vita stolen är så fin
Må så gott.
Eva.

Unknown sa...

Jag jobbar mycket i skåne och jag tycker som du att det är helt underbart där,jag blir så lugn när jag är på rundresa i skåne. Fast hösten och vinter är väldigt blåsiga och gråa.

annas alster sa...

Jag tänkte på dig idag, att du tar så fina bilder, och att jag borde ta fram kameran lite oftare. Jag tänker ofta att det inte är någon idé, att det är så svårt att hitta de där fina vinklarna. Men man ska inte underskatta att fota för att minnas heller...

Stick-kine sa...

OH, vilka sköna bilder! De vittnar om en härlig tid i Skåne, du har verkligen sett det fina!

Eva S sa...

Ja Skåne e ett harrlitt lann....och skåningar e folk som kan.......
Kram
Eva i Lund

Pernilla sa...

Underbara bilder. Man glömmer lätt bort vad som finns så nära när man bor i Skåne som jag.

Susilull sa...

Jag förstår att du längtar tillbaks, Skåne är lite "utomlands" på något sätt, vackert och alltid soligt känns det som!

Kristina sa...

Oh, vilka underbara ögonblick du har sparat! Så vackert! Sandhammaren har jag inte besökt, men det ser ut att vara resan värd.