söndag 5 oktober 2008

Stickfrossas muddar


Mönster; Annas muddar från Stickfrossa. Ett lysande underbart mönster som går att variera i det oändliga med olika garner. Till de svarta har jag 14 maskor i resåren och i de röda har jag 10 maskor till den. Till de röda gjorde jag 4 mönsteromgångar och de svarta har 5 blomblad. Jag vet att det inte är de bästa bilderna men mamma ska få de röda imorgon i "hundvaktar-present" så det fick bli oväders-bilder. De röda är djupt klarröda egentligen.

Garn; De svarta är stickade av en tråd drops alpaca och en tråd soft silk från restgarnslagret och de väger 44 g, jag vet inte hur mycket av varje som krävdes dock. Jag är lite ovan och försiktig med att sticka ihop olika material och kvallitéer men nu ska jag bli lite modigare för det här blev så bra. Mjukt och glänsande men ändå lite hårigt och fluffigt. Lyxfaktorn är mycket hög.

De röda är stickade i eskimo (rester från min os-stickning som ännu förblir sorgligt obloggad) 70 g gick åt till ett par.

Stickor; Jag har använt två storlekar av mina favoritstickor, korta trästickor köpta på Hemslöjden i Falun, 4 mm till de svarta och 6 mm till de röda.




Inga kommentarer: