måndag 23 juni 2008

Denna ljuva sommartid var det ja...

Temat för gårdens gemensamma krukor och lådor blev i år "vilt och vackert". Grannen J bestämde färgerna och jag handlade och planterade. Lila och grönt och silver ville hon ha och hon fick nästan som hon ville. (Det blev lite vitt också.)
I dag visar jag en liten glimt av de stora krukorna, i dem finns det en lila hängverbena, en hög gräddvit tobak, en silvervinda, en lila millionbells, två sorters gräs, en eukalyptus och en vit cobea.

Eukalyptusen vajjar så vackert i vinden och skiftar hela tiden färg.

Det är roligt att göra någonting utifrån någon annans önskemål, att använda andra växter än sina egna favoriter och att utmana sig själv lite.

Dessutom är det väldigt roligt att handla när det inte är man själv som betalar! :)

I förrgår var vi till min svärmor och åt lunch, hennes trädgård är enormt rik på olika sorter och det finns någonting för alla. Det var inte världens bästa fotoväder och många av mina favoriter har inte börjat blomma än men några bra bilder blev det.

Den här trädgårdsvialen blommar i hennes växthus, jag har en egen här hemma som jag dragit upp från frön från den här plantan men det blommar inte än. Jag älskar ärtväxter och det gör inget att den här inte doftar för den blommar länge och den är väldigt hållbar och vacker till snitt.

Tomaterna blommor också i växthuset, spännande ryska sorter med svarta strimmor och päronformade gula.

Mina egna tomatplantor av okänd sort trivs mot min soliga vägg och de tänker också börja blomma snart men jag är skeptisk till att det ska bli några mängder med tomater, men de är vackra som de är tycker jag.

Den här liljan är så vacker! Om någon vet vad den heter blir jag jätteglad, det är en ny bekantskap för mig och svärmor har fått den namnlös av sin moster. Till hösten ska jag snika åt mig några lökar/knölar, trots min platsbrist är den alldels för vacker för att motstå.

Nästa gång det blir trädgårdsbilder ska jag visa grönsakslandet, snart blommar min mandelpotatis!

3 kommentarer:

Elin sa...

åh vilka härliga bilder! önskar att jag också hade lite mer plats att odla på än mitt fönster. Trädgårdsvialen är verkligen ljuvlig..ärtväxter is the shit!

Anonym sa...

O så vackra bilder!

Efter lite googlande på Pure Silk hamnade jag här (vacker sjal btw!). Funderar på att införskaffa garnet ifråga men tycker det verkar ludda lätt och se slitet ut....? Stämmer det?! Tjoho från Uppsala

Dödergök sa...

Slingerbult! Jag förstår precis. Jag tycker att jag har alldels för liten plats som det är, det är jättesvårt att välja bort. Jag vill ju kunna odla alla grönsaker som jag vil ha.

Anonym!Tack så mycket.
Jag gillar min sjal jättemycket, garnet luddar upp sig lite när man stickar men sen tycker inte jag att det har luddat mer när jag har använt den.