fredag 7 september 2007

Saker som jag gillar just nu...

Jag känner i hela kroppen att en sjal i Malabrigo lace är precis vad jag behöver till hösten, frågan är bara vilken färg jag ska satsa på, på senare tid har jag kännt en mystisk dragning åt det orangea (hur stavas det egentligen ?) hållet. Inte hemsk 70-tals orange utan varm härlig apelsinorange eller varför inte morot? Sen dras jag ju alltid åt det gröna hållet men rosa är ju också fint.

Hur lyxigt skulle det inte kännas med en mössa i silkealpaca från garnstudio? Kanske en svart, men den cyklamenrosa är ju bara så tilltalande (kanske inte till en orange sjal dock...)

Annars känner jag att mössor är höstens grej, den här från garnstudio är jag väldigt sugen på efter att ha sett den uppstickad i gult hos The Noble Art of Fucking Things Up men med mitt onaturligt stora huvud ska jag nog öka på maskantalet lite... :)
Kim Hargreaves har ett gäng klassiska baskrar i sin höstkollektion egentligen lätt som en plätt att hitta på själv, men det ska göras också. Jag gillar den här väldigt enkla modellen.

När lönen kommer blir det garnbeställning, var så säkra på det!
Tillsvidare fortsätter jag på min raglantröja i tvsoffan, det går långsamt och jag börjar betvivla att garnet räcker. Med andra ord misströstar jag en smula.
Silkessjalen gör mig på bättre humör men den kan jag bara sticka på om tv:n är tyst, däremot får stereon gärna låta, jag kan redan förutspå helgens mest spelade låtar...

Down At The R med Moneybrother (hela nya skivan är underbar men jag är just nu svag för brölig saxofon och överdrivna körer.)
The Opposite Of Hallelujah med Jens Lekman (äntligen äntligen äntligen som jag har suktat och längtat efter älsklings-Jens nya skiva!)
There Is A Light That Never Goes Out med the Smiths (Är det inte konstigt att man får ett mycket större behov av att gå ut och dansa sig genom natten iförd sin glassigaste kostym och lösögonfransar när man har jobbat en vecka? Nu vet ju jag att helgens höjdpunkt för mig kommer att utspela sig i tvättstugan snarare än på krogen, därav det desperata låtvalet.)

Från oss alla till er alla, ha en riktigt bra helg! (Div bilder på stickade alster kan dyka upp under helgen om systern kan få barnen att sitta still tillräckligt länge....)


4 kommentarer:

Agata sa...

Jo, jo, jo! Det är ju just cyklamen och orangea som blir så fint! Satsa på det! Så blir du görfin i vinter.

Anonym sa...

Precis de två färgerna har jag börjat supergilla med, underbara :)
rosa kan jag vara utan men just de där två jo de är kanon.
Tror du skulle passa jättebra i det också.
O jag måste bara skryta lite lite har precis läst och kommit på hur man 2 ändsstickar, lätt för vissa men för en annan som är totalt okunnig inom stickning så.. ;)
Vet du om det finns någon beskrivning (gärna bild)på hur man plockar upp tummen på vante om man inte bara ska göra den hm.. från höger till vänster , utan från andra hållet ?

Hoppas du förstod ..
(skam den som ger sej)

Dödergök sa...

Agata! Du har så jäkla rätt, du fick mig faktiskt att bestämma mig, nu blir det glaserad morot och cyklamen för hela slanten! :)

Dandelion! Grattis! Tvåändsstickning är hur kul som hellst när man kommer på den rätta knycken. Men det är nog lite sent för jag förstår inte riktigt hur du menar med tummen, menar du de sparda maskorna eller menar du när man gör en tumkil? Vilken modell stickar du efter? Om du vill kan du maila mig via sysidan så kan jag försöka hjälpa dig om jag kan.

Anonym sa...

Jag behöver också en sjal! Varför måste man kunna sticka för att få vara med i dina bytesaffärer? Det är diskriminering tycker jag! Morot låter fint!