fredag 28 september 2007

Rönnbärskronan




Du behöver: Rönnbär, Nypon, Lönn-näsor, Renfana, valfri gren som är lätt att forma tex. sälj, alkottar, jutesnöre, synål och sytråd.
Börja med att forma två kransar av grenar, en större och en lite mindre, surra kransarna med jutesnöret. Den mindre kransen har jag klätt med små buketter av renfana men det är jättefint att klä den med tex. mossa eller nypon.
Knyt fast 4 stycken jutesnören ca 40cm långa i den lilla kransen. Fäst 4 stycken ca 50 cm långa jutesnören i den stora kransen. Placera den mindre kransen ovanför och innuti den stora kransen ca 10 cm ovanför. Fäst alla de 8 trådarna tillsammans med en knut, se till att kransarna hänger jämt och i balans.
Nu kan det vara bra att hänga upp din krona medans du knyter på dina rönnbärsgirlanger, tex i en lämplig krok, hylla, gardinstång vad vet jag.
Tillverka 4 stycken rönnbärsgirlanger som är lika långa, jag har börjat med ett nypon längst ner på varje girlang och avslutat med en lönn-näsa längst upp. Knyt fast dessa 4 girlanger i den lilla kransen. Gör sen 4 stycken korta girlanger som ska knytas fast i mellanrummen mellan varje lång girlang på den lilla kransen. Jag har en alkotte längst ner på mina korta girlanger.
Gör sen 4 stycken girlanger som är ca 10 cm längre än de hittills längsta girlangerna. Jag har varvat rönnbär och näsor på mina långa girlanger. Knyt fast dessa i den stora kransen.
Mellan varje girlang på den stora kransen ska det nu fästas kortare girlanger som inte kommer att hänga ner fritt som de övriga utan dessa kommer att vara fästa i båda ändarna på kransen. Se bild tre. På de horisontella girlangerna har jag trätt rönnbär, näsor och nypon.
Nu är din lilla krona klar, men du kan så klart använda din egen fantasi till att smycka den ännu mer. Saker som jag gillar att göra kronor av är bla, prismor, eklöv, hjärtan i konservburksplåt, ull, linblånor, papper, garn, filt, fjädrar, taggtråd mm.
Lycka till!

4 kommentarer:

Eva i Halmstad sa...

Tack Göken denna har jag väntat på, jag var ute i skogen en vända efter rönnbär nu iveckan och kom hem med tre kantareller inte ett rönnbär men skamm den dom ger sej.Jag ska ha en sån krans.
Tack , Eva.

Dödergök sa...

Var så god Eva!
Det är väldigt dåligt med rönnbär i år, men det finns en massa andra trevliga trädgårdsbär som man kan använda också, aronia och oxbär tex eller hagtorn. Jag hade tänkt mig ut i skogen idag på jakt efter lite kransmaterial men det störtregnar så det får vänta, åtminstånde en dag.

Anonym sa...

Meh, det finns ju inga lönnar häruppe, ska jag sätta tallbarr i kransen harutänkt? :) Nä, nått måste jag komma på för en krans ska det bli, även om den inte blir lika fin som din! Tankjo!

Anonym sa...

Jag erkänner att jag redan för några dagar sedan påbörjade en liknande krona, men som sagt var det är dåligt med rönnbär i år, så jag har stoppat in oxelbär och minismå bär från en taggbuske (va inte alls skojiga eftersom de hade så tunnt skal o föll av) och ekollon.
Min är långt ifrån lika fin som din och mycket enklare,planen var från början att göra den finare men tappade tålamodet..