torsdag 3 maj 2007

Fler färdigheter och stickor i bok

Var hem till L i går och fotade hennes födelsedagspresenter. Både sjalen och muddarna är stickade i grovt lin i lite olika mörkblå färgskiftningar. Sjalen är stickad på känn efter eget mönster och den har en flätad frans.
Muddarna är gjorda efter ett mönster på en stickad spets, fast uppförstorad i grövre garn och tjockare stickor, orginalspetsen skulle bara ha blivit 3 cm bred. De knäpps med små pärlemoknappar på undersidan.
Mitt tröstprojekt i samma linrester, ett enkelt spetsmönster med omslag och dubbla överdragshoptagningar och slätstickning. Egen idé, vi får se vad det blir och vem som får den. Mörkblått är väldigt vackert men inte på en Dödergök.
Närbild på mina nya stickor som jag köpte på hemslöjden. De är gjorda i vaxad bok och de är mina nya älsklingar, helt underbara att sticka med.

2 kommentarer:

Agata sa...

Jättevackert! Ska träna på att sticka med lingarn. (Jag är lite fast i ylleträsket...)

Anonym sa...

Jag har funderat på trästickor, men blir dom inte torra så att garnet fastnar?